Monday, September 3, 2012

demam ketupat palas utara


assalammualaikum,

amboi dah lama tak update.  cuti raya.  hmm orang melayu macam ni la (tak semua) asal raya, cuti panjang je... hisshhh

raya tahun ni agak tidak berapa ranggi untuk saya.  manakan tidak buat ketupat palas 3 kilo, mesin nyok sampai sakit bahu dengan urat belikat.

masa kali ke 3 nak buat...juga 3 kilo... baru dok anyam kelonsong...dah rasa seram sejuk...lepas tu mengantuk..
gambo pinjam..kat google... malu nak amek gambo masa nak buat...mak dok sibuk tanya pasai apa...nak habaq,,, jenuh la juga
baru je dalam 20 kelonsong pi tidoq sat.  kena pulak posa...

bangkit ja...tu pun dah dekat pukui 7 malam... haa...memang sah demam.  

malam tu tak toqah - maksudnya tak tentu arah.  kalih kiri sakit kat urat belikat macam nak sebak...bahu sakit...mak aii..dengan demam...masa buka posa tak makan apa..tak lalu...lagipun sejuk...

aduh...dah pukul 1 pagi...rasa nak nangis ada...pi dapur dok cari apa yang patut..tiba-tiba teringat mak kata majun untuk hilang sakit urat.  malam tu juga makan 2 biji.  esoknya, bangkit ...alhamdulillah dah tak rasa sejuk...lebih baik daripada amek paracetamol.   kalau amek paracetamol kena makan lagi 4 jam kemudian.

alhamdulillah... dengan izin Allah...ok juga majun dua istimewa... betui la...sakit urat lenguh pun dah kurang...saya tak makan 2 kali sehari seperti yang disarankan.  saya makan sekali...dalam 4 hari... oklah...

berbalik buat ketupat ni... ha...saya dah tau dah camana nak buat sendiri...selalu tak ambik pot... sekarang kalau sesiapa nak minta saya buatkan alhamdulillah...boleh...kalau kat supermarket...sebiji 70 kupang ada juga yang sebiji seringgit....

saya ambik sebiji 5 kupang dah la... bukan senang nak buat...sakit bahu...nyok pulak tak boleh guna santan siap...sebab ada nyok tak elok...saya kena pilih sendiri...dan lambat basi...tahla..ketupat resepi mak saya tak pernah basi...mana kan tidak...paling lama 3 hari...itupun kalau buat banyak giler...

seronok buat tapi bila habih..tak berapa seronok...sebab sakit bahu dah tentu

No comments:

Post a Comment