Monday, September 3, 2012

semua kerja Allah


hmm.  malas saya nak bincang hal ini memandangkan saya salah seorang daripada 'mangsa'. hehehe.

teringat peristiwa eid beberapa tahun lepas.  tini. anak makcik bun dua pupu kepada bapaku asyik bertanya soalan paling boring dan tak ada empati langsung kat aku.

"eh, hang bila nak kahwin? nak juga rasa nasi minyak.. tengok macam aku, anak dah besar-besar dah nak kahwin pun, hang apa ada? ...more bla bla bla."

(dalam hati saya sempat juga terlintas...hmm confirm ke hidup hang bahagia?  senang? - terkilan...sangat)

tertusuk bukan sembilu lagi dah... agaknya getah ipoh kot.  saya tak fahamla, manusia ni terutama orang melayu jarang ada empati jarang nak selami perasaan orang lain. tanya soalan menuyakitkan hati...

cuba pi tanya orang yang sakit kanser yang tengah buat kimo atau radioterapi... sakit tak?

berbalik kepada pertanyaan tadi, macam biasa saya jawab. pi la makan kat kedai banyak pa.. semua serah pada Allah..

eh dia jawab lagi, "ya la serah pada Allah..tapi takkan tak jumpa lagi?."

hissshhh geramnya, tapi, tahun ni mak lang pulak yang menyibuk... saya tak jawab walau sepatah...malas. mak sayalah dok sibuk jawabkan... tapi yang pelik, pandai je dia orang buat andaian saya tak nak kahwin... itu dah unsur fitnah tu.. tapi, saya diamkan aje..sebab gunung berapi tak meletup lagi...tunggu time nak kenakan...

berbalik pada tini, masa dia sibuk kata lepas belajar dia dah kahwin. memanglah.. dia je bernasib baik lepas spm mak dia terus kahwinkan terus.  kakak-kakak dia semua kahwin lepas srp.  kesian.  ada sorang kakak dia hanim, memang cantik putih, kulit licin, paling cantik... terus dikahwinkan dengan anak jiran kerja askar.  tapi, jodoh tak panjang...sebab...tak perlulah saya cerita...kesian kat hanim

tini sekarang ni saya dapat tahu dia dahpun kahwin kali ke 2, hebat.  bercerai tahun lepas.  hebat.

tahun ni juga tini dan kakak-kakaknya tidak menjengah ke rumah mak saya... rutin yang biasa dilakukan masa eid.

tahun ni juga... saya tengok hidup manusia...


No comments:

Post a Comment