Sunday, September 9, 2012

ujian ini milikku


dari blog duniaku di sini
Petang tadi ke Maybank Taman Tun Dr. Ismail.  Macam biasa, di pintu masuk ada peti derma.  Sebelum masuk ke dalam saya sempat menghulur sedikit.

Tersentuh betul apabila adik yang mengutip derma itu, melontarkan kata-kata, "terima kasih kak, moga murah rezeki, panjang umur..." Lalu saya menjawab. "aamiin...aaminn...aamiinn..."

Kalaulah adik itu tahu hati saya meronta-ronta untuk dia doakan saya.  Saya berharap benar agak doanya dimakbul Allah.

Ketika ini, saya memang diuji Allah.  Saya redha kerana terpilih dan menjadi pilihan Allah.  Biarpun berat, tapi... saya tahu, Allah menguji saya, semampu yang saya dapat pikul.

Mudah-mudahan kali ini masalah besar yang menimpa saya akan berakhir segera.

Saya seolah-olah baru sedar, ketika senang, memang ramai kawan yang 'menumpang' dan mahu kita masukkan mereka di antara rantaian teman, tetapi bila 'susah' mereka begitu pentingkan diri.

Saya bersyukur, kerana saya disedarkan dengan kawan-kawan yang tidak pernah saya pilih status latar belakang mereka.  Malah, saya sanggup berkongsi kesenangan bersama.  Tetapi, tak sangka pula mereka tidak ingin berkongsi kesenangan dengan saya...cuma bila mereka ada masalah, saya juga yang dicari.

Buat apa saya fikirkan perbuatan kawan-kawan plastik?  Sayakan ada Allah.  Hanya kepada Allah saya berserah segala perjalanan hidup saya ini.

Saya akan lebih berhati-hati.  Saya tidak ada sahabat, cuma, saya ada kawan.  Banyak bezanya di antara kawan, teman dan sahabat...

Sungguh, Allah paling dekat dengan kita bila dan di manapun.

Ya Allah, hanya padaMu aku berserah.

No comments:

Post a Comment