Monday, September 10, 2012

mungkir janji




Aduh, letih betul dengan kawan yang sorang ni.  Asal janji je dia mesti tak tepati.  Mungkir.

Padahal dia yang buat janji.   Dia ni memang suka berjanji beria-ia tapi, jarang sangat dia nak tepati.

Saya fikir, sudahlah.  Mulai sekarang saya dah tak nak percaya pada perancangan dia lagi.

Malangnya, dia ni jenis selamba.  Langsung rasa tak bersalah.

Semalam dia hubungi saya untuk ke satu tempat esok.  Katanya tak ada kenderaan, jadi, dia minta tolong saya untuk ke satu lokasi bersama-sama.

Tup-tup hari ni, bila saya tanya pukul berapa nak ambik dia, aikkk... dia kata dia pergi dengan orang lain.

Apasal la dia tak cakap awal-awal?  Lagi satu, dia ni kategori pentingkan diri.  Nak lepaskan tali yang terjerut kat leher dia je.  Tak apalah.  Manusiakan.  Sedangkan dengan Tuhan pun mungkir janji...apatah lagi yang sama spesis.

Kalau sekali dua tak kisah la.  Ni dah ke berapa ratus kali.  Sayapun tak faham.  Kali ni nampak sangat saya tak sabar.  Walaupun dah kena kelentong berguni-guni.

Tak apa, hari ini, hari engkau la.  Esok-esok bila engkau beria-ia berjanji dengan orang, lepas tu orang tu mungkir pulak pada masa yang betul-betul engkau berharap.  Terimalah.

Sama juga masa buat kerja.  Beria-ia dia kata nak tolong, padahal kita tahu dia akan mungkir.  Tapi, ingatkan dia dah berubah...akhirnya bila tarikh dah nak lepas, tup tup, dia kata tak dapat tolonglah, sakitlah...

Mudah-mudahan dia insaf.  Kalau beginilah perangainya...tak tahulah.

Lain kali? Mungkin tidak....Kalau dia ajak lagi...mungkin saya terpaksa tolak...


No comments:

Post a Comment