Monday, September 3, 2012

raya tahun ni...aku garang...


masjid pokok tampang...ambil gambar dar srikandi umno situ

hmm... raya tahun ni saya dah standby dengan perisai kalis kata.  biasala dalam ramai-ramai saudara mara ada yang mulut asid.  selalu bersabar... kali ni...standby...letak gris sikit je

saya ada sorang mak sedara ni...kekadang tidak menjaga hati kita...kira tahap mengaibkan diri kita depan orang ramai.

alhamdulillah...saya memiliki seorang ibu yang sentiasa menganjurkan kita bersedekah...kepada orang yang lebih tua daripada kita...terutamanya saudara mara.

saya bukan nak riak...takut nanti pahala habis...cuma ingin berkongsi pengalaman kepada yang tidak bersyukur dengan apa yang Allah beri.

raya tahun ini mak lang mai rumah lagi dengan pak lang dan anak menantu serta cucunya.  biasalah bila nak balik dia mai cari saya.

"kak chik...mak lang nak balik dah...mai duit raya..."

saya menyambut salamnya tanpa berkata apa-apa.

mak langpun berlalu...ke dalam ruang rumah semula.  saya pula terus masuk ke bilik ambil sampul duit raya yang saya memang dah khaskan....

keluar bilik.... "ha.. mak lang...ambiklah..." ujar saya kepada mak lang sambil beralih ke arah pak lang.

eh..selamba je dari mulut dia..."ha.. ni berapa banyak ni?.."  tah hantu apa yang datang kat saya... tersentak..(agaknya sebab rasa terhina sebab selalu mempertikaikan pemberian saya "

lagipun kali ni saya memang nak beri kurang daripada tahun lepas... saya cuma menambah kepada orang yang benar-benar saya rasa layak...biarlah pahala dan dosa Allah punya kerja.

dengan slow rock je  saya bacakan..." dengar sini... fabi ai ii alaa irobbikuma tukazziibaan.. cuba maklang cari makna dia...tengok."  mak lang tersenyum kambing gurun terus peluk saya...

tak apalah kali ni pemberian saya tidak berpahala... dulu masa pi rumah dia ketika raya lebih kurang 5 tahun dulu kot...ramailah juga orang masa tu... sebelum balik..saya ada la bagi dalam RM10.. terus dikeluarkan duit tu daripada sampul raya seraya berkata...
"eleh... RM10 je?"  terkejut...malu pun ada masa tu..bayangkan ramai orang masa tu..semua pandang saya...

terus saya jawab..."eh tak nak ke?  kalau tak nak mai balik ..bagi pada orang yang nak..

tapi dalam hati terkilan la.. sebab anak dia tak adapun yang menghulur kat mak saya...biarpun seringgit...tapi, dalam kepada dok fikir pasal Allah...agaknya Allah nak uji aku... tu je yang mampu saya adukan pada Allah.

hai...manusia macam tu pun ada...

terimalah kalau orang memberi, yang mana baik adalah daripada Allah.


No comments:

Post a Comment