Monday, September 3, 2012

operasi cari orang urut




tahun ni sakit bahu dan urat belikat saya memang teramat perit.  tidur pun susah.  sakit bahu akibat jatuh berbelas tahun lalu.  nak elak terpijak anak kucing...trum...jatuh...tangan kanan saya tak boleh angkat...bahu terkeluar sikit...

mujur ada kawan mak saya di kampung paya, kepala batas pernah mengurut kaki anak dia tergeliat / terseliuh..dengan izin Allah sekali urut dah baik.

jadi, saya batalkan niat nak balik kl dulu. operasi pergi mengurut.

alhamdulillah setelah pi ke rumah pakcik shaari di kampung sireh, kepala batas, sakit saya berkurang.

rumah pakcik shaari ni terletak bertentangan dengan caltex...kira berada di tengah-tengah dua rumah besar / batu.

setelah berbasa basi.. pakcik shaari tanya, "ha sakit kat mana, habaq mai.."  sayapun terus memberi maklumat diperlukan. terangguk-angguk pakcik shaari, yang berusia lebih 60 tahun tapi nampak muda, rambut hitam, badan tegap.

mula-mula dia urut kaki kiri saya... bila pijak lantai sakit kat tengah-tengah kaki.  kadang-kadang bengkak kat buku lali...urat kat situ bila picit sakit...kadang-kadang kat tepi kaki bila tekanpun sakit...

urat masuk angin... dan tulang kaki saya terserpih kot... nak tanya tapi soalan tu sampai kat kerongkong...sakit bangat deh.   sampai terlupa...nak tanya apa kena dengan tulang kaki tu...alhamdulillah izin Allah..dah tak sakit..

dia pun suruh saya pusing membelakanginya, terus dia tekan kat bahu - sakit... nak menjerit sampai tak daya, rupa-rupanya bahu saya renggang... dia masukkan balik bahu saya... dia tekan lebih kurang 3 kali kot selepas dia urut sikit...proses sekejap ... alhamdulillah...

lepas tu dia suruh saya cuba angkat...alhamdulillah sampai hari ni saya tak rasa ngilu bila angkat tangan letak belakang bahu...

kemudian, barulah dikerjakan kat urat belikat...yang ni taklah rasa sakit sangat...

akhirnya kat leger saya...dia tanya ada darah tinggi dak?  saya jawab tak ada sebab bila sakit kepala saya gi klinik doktor kata normal...walaupun masa nak sujud, sakitnya masyaallah...nak tertanggal kepala..

dia urut leher kanan dah ok sikit...akhir sekali urut leher kiri...mak ai... dia kata, "Ya Allah anakku ni urat leher ni dah keras..." saya tak jawab..sebab sakit...

proses semua tu tak sampai 10 minit.  paling pantas...dan alhamdulilah sakit bertambah kurang.  nak kata baik terus tak berani la juga sebab mana tau kalau mai lagi ka...

lepas tu dia urut mak kaki mak saya la pulak -pernah patah dan lutut terkeluar... mak aii...lutut mak saya lendir dah beku...

sebenarnya bukan tak cari orang urut...dah beratus-ratus...tapi, semua tak makin baik...makin sakit adalah...pergi kat mak bidan dah berlambak-lambak... walaupun skeptikal, saya urut juga... saya tanya sebelum urut tu... boleh ke urut orang terseliuh...eh..semua ngaku boleh dan pernah...tapi tidak baik.

alhamdulillah...akhirnya ada yang dapat mengurangkan kesakitan saya selama ini.  saya memang skeptikal kalau urut kat perempuan...kalau untuk wanita bersalin mungkin tip top...urut seliuh, jangan.

hanya pergi kepada mereka yang ramai orang tahu akan baik...dengan izin Allah ye.

masa mengurut mak saya tu... Pakcik Shaari pesan... pantang makan 3 jenis.
1. air tebu - no no no
2. kubis - no no no
3. kacang panjang - no no no..

yang lain ok, termasuk air nyok - pergh...lega...sebab air nyor ni favourite...dia kata air nyor ni memang la akan buat urat kembang tapi urat tu timbul..yang tiga pantang di atas tu urat lagi tenggelam.

dia pesan, 3, 4 hari kemudian kalau dapat datang untuk mengurut lagi...barulah pergi bukan sehari selepas mengurut seperti yang pernah saya alami dulu...dia kata biar 3, 4 hari, barulah kita tau kat mana sakit lagi...

insyaallah nanti kalau ada rezeki balik kampung..saya nak pi lagi...sebab saya nak menulis sakit lagi kat bawah tapak tangan...

urat belikat.atau urat dayung..mengikut kata mak saya bila dia tekan kat belakang saya yang sakit tu...masih ada ttak selesa.

leher...kena pi urut lagi...nak paling ke kiri tegang...

oh ya...pakcik Shaari urut tak payah salin kain, dia urut terus sekali dengan baju..dah kurang...

alhamdulillah...sekarang kalau pijak lantai tak terjengket-jenket lagi...

2 comments:

  1. Boleh bg contact no pakcik shaari tu.....sy dah urut kaki 2 kali dok sakit camtu juga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki awak, no dia ada lagi... :)
      Pakcik Shaari..

      0125592613

      Delete