Sunday, December 25, 2011

masih tak cukup

umm memang benarlah, manusia ini sukar mengawal nafsu.

jika diberi emas segunungpun, manusia masih berharap dia akan mendapat emas segunung lagi.  di dalam diri kita, adakah kita fikirkan sejenak, orang lain yang mungkin memerlukan lagi?

coretan saya kali ini lebih kepada ketidakpuasan atau ketidakcukupan dalam apa yang diperolehi.  begitulah, walau sebanyak mana diberipun, masih tak cukup.

hari ini saya terbaca coretan kawan yang mengeluh mengenai wang yang perlu dibelanjakan untuk memasukkan anaknya ke tadika yang menceceah lebih RM500.  katanya, selain wang RM100 yang diberi kerajaan ia patut diberikan juga kepada anak-anak yang nak masuk tadika. umm bertuah anaknya dapat masuk tadika.

bagaimana pula mereka yang tinggal di pedalaman dan rezeki yang diperoleh hanyalah cukup untuk keperluan harian? nelayan? penoreh getah? petani? pesawah? kerja rencam? bayangkan tak semua orang  mendapat pendapatan tetap.

bagi penoreh getah,jika hari hujan, tak dapat menoreh.  nanti getah meleleh dari saluran yang dibuat akan merugikan pulak.  mereka yang bekerj adi sektor kerajaan dan swasta, sekurang-kurangnya dapat juga merasa pendapatan tetap setiap bulan.

semalam saya agak terkejut.  untuk lauk tengahari mencecah RM12.  sayur, ikan keli kecil 2 ekor dan nasi.  mak ai, apa yang mahal?  terus pada masa tersebut, saya memikirkan mereka yang tiada pendapatan tetap.

bagi saya, bersyukurlah dengan apa yang kita perolehi sekarang.  bila dah dapat nak lagi, tak akan pernah cukup.

setiap anak, ada rezeki mereka masing-masing.  jadi, janganlah merasa terbeban apabila dikurniakan anak yang ramai.

ada yang tidak berkahwin dan ada pasangan yang tidak dikurnia anak walaupun telah berkahwin berbelas dan ada yang mencapai berpuluh tahun.  malah mereka sanggup mengeluarkan wang yang banyak bagi mencapai impian memiliki darah daging sendiri.

jadi, di luar sana, bersyukurlah.  rezeki kita telah ditentukan sejak di luh mahfuz lagi...palingpun dalam rahim ibu.  jangan mengeluh, berusahalah untuk mencapai keredaan Allah.

lagi satu apabila diberi sesuatu yang diingini adat manusia akan memuji-muji pemberinya, tetapi apabila tak dapat, macam-macam diterjemahkan.

jadi, fikirkanlah.  "nikmat tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

marilah kita bermuhasabah.

1 comment:

  1. entry akak semakin hebat...rasa mcm motivator punya tulisan..tersenyum sendiri sy baca entry akak stp hari.rasa bersemangat pulak.hahahaha

    ReplyDelete