Tuesday, December 20, 2011

ANTARA PENYEBAB KEMALANGAN...MUNGKIN

wah dah lama bebenor saya tidak berkarya....ummm berkarya ke?

saya terpanggil untuk mencoretkan sedikit pengalaman ketika memandu kereta.  di sini bukan pemandu lain yang menjadi isunya, tetapi penumpang. penumpang pun bukan sebarang penumpang...perempuan.

akhirnya saya terpaksa mengangkat kedua belah tangan tanda mengalah apabila terbukti sudah yang perempuan memang pencetus kemalangan.

minggu lepas hari jumaat ketika 'lunch break' kami berlima ingin keluar makan, setelah itu ini, akhirnya adalah seorang yang mencadangkan ke Empire.  saya tak pernah pergi...oklah walaupun pada asalnya saya tak berminat.

saya memakir kereta di bawah pokok berhampiran pejabat yang terletak di jalan 222.  biasalah bagi mendapatkan kawasan selesa, saya pakir hampir sangat dengan pohon bunga tanjung.

ketika semua dah masuk kereta, sayapun menolak gear mengundur, tiba-tiba ada seorang dua menjerit takut saya cermin sisi sebelah kanan kereta melanggar pokok.   terkejut saya.  mulanya saya fikir mereka berjenaka, tetapi bila menjerit berkali-kali, darah sayapun mula la mendidih.  dengan nada tinggi saya minta mereka diam.  saya kata saya tahula nak buat macamana sebab saya yang memandu.  sebenarnya saya undur macamanapun takkan kenapun pohon tu...dalam hati...berkata, hai pompuan.

itu satu hal.  lagi satu insiden, ketika saya memandu di bulatan, biasalah dah bagi signal untuk masuk ke kanan, 'sure' kereta yang di sebalah kanan akan perlahankan kereta untuk memberi laluan, lagipun kereta saya di hadapan.  tiba-tiba ada dua orang menjerit....takut dilanggar....masyaallah, terkejut saya buat kali kedua.

kawan saya yang seorang lagi di sebelah kiri saya bengang, kerana perkara tu bukanlah isu sangat kerana biasalah ketika memandu masuk ke bulatan kenderaan lain akan rapat tapi mereka akan memperlahankan kereta...yang ini saya dah tak sabar...dengan nada marah sayapun kata, elok-elok bawak kereta, dengan adanya mereka berdua tu akan menyebabkan kemalangan. geram saya menjerit tah apa-apa, agaknya mereka ni tak pernah memandu di kawasan sesak dengan kenderaan kot, kalaulah mereka pernah memandu di lebuhraya utara selatan...ha tahulah...tah tah sepanjang perjalanan menjerit macam orang tak betul kot.

oh ya  ketika bersama mereka, dah la saya tak tahu jalan, ada pula 'co-pilot' dua tiga orang, masa dah sampai subang, sorang nak masuk ke subang piramid sorang lagi nak ke empire, dalam jarak 2 meter suruh saya belok, eh hello, kenderaan masa tu laju, dah la ada kenderaan di belakang ikut.

sekali lagi saya marah yang mana satu mereka nak pergi, masing-masing diam, bila saya dah terlajak suruh belok...haru betul la pompuan..walaupun saya perempuan tapi sikap mereka yang sebegini buat saya tidak selesa.

memang pengalaman tidak menyeronokkan apabila bersama mereka yang terlalu perempuan.  sikit-sikit melatah...

saya nak pesan, jangan panik, buat keputusan cepat hendak ke mana belok kiri atau kanan...jangan kecoh bila orang lain memandu....

sudah berbelas tahun saya memandu...ini pertama kali saya mengalami keadaan kecoh. geram...tetapi sabar..sebab saya tak akan menaiki kereta bersama mereka lagi...

:)

No comments:

Post a Comment