Tuesday, November 27, 2012

mak, mak di mana?



credit to AKUSIJEBAT
Semalam dalam pukul 12.10 minit malam, aku berbaring di atas katil nak tidur, tapi, tiba-tiba teringat, eh kain baju yang dicuci tadi tak disidai lagi.

Aku terus bangun lalu ke ruang dapur.  Dalam dok sidai baju di "hanger" aku terdengar suara wanita memanggil maknya di tingkat atas.

"Mak, mak di mana?, dua tiga kali dia bertanya.

Eh pasai apa pulak dia dok cari mak dia?  Suara pompuan dalam 20an.  Takkan tak tau pulak kot?  Kalau budak kecik taula, gabra kan?

"Kamu di mana?  Mak di sini..."  suara wanita berumur tiba-tiba je menjawab.

"Saya kat atas ni... mak di mana mak?"  sampuk wanita muda itu.

"Mana kamu?  Mak di sini", jawab wanita berumur tu lagi.

Aku pasti, itu bukan suara orang tempatan.  Jiran seberang negara kita.  Samada dia dah tinggal di sini lama atau pun dah ada tiket Penduduk Tetap.

Aku terhenti seketika.  Dekat sangat suara wanita muda itu, termasuk suara wanita berumur itu di bawah tingkat aku tinggal.

Dalam hati aku terdetik.  Ish, jawabla makcik oi, makcik kat tingkat berapa, yang si anak pula bagitau la kau kat tingkat mana...

"Mak di mana ni?  Jawab la mak", tiba-tiba suara sebak wanita muda itu bergema.

"Kamu di mana nak?  Mak di sini..." 

"Aku di tingkat 13.  Mak di mana?"

"Oh, tingkat atas, mak di sini"  

La ...  ni sampai esokpun tak jumpa.  Yang si maknyapun bagitau la tingkat berapa.  Gerutu hati aku.

"Hei, kau jangan tipu aku..."  tiba-tiba suara lelaki menjerit kasar pada wanita berumur di tingkat bawah.  Bunyi pintu gril ditarik kasar.  

Eh apahal pulak?  Kenapa semacam je... aduhai si mak perempuan tadi, kau cakapla kat tingkat mana... detik hatiku...  Aku pun mengangkut baju ke depan dan sidai.

Tiba-tiba di depan apartment rumahku pula, aku terdengar orang menjerit dan 3 orang lelaki di tingkat bawah (tak pasti tingkat berapa) meluru ke atas dengan batang penyapu.  Manakala berselang tingkat 3 di atas 2 lelaki membawa batang kayu berjalan ke tangga bawah.

Eh, ada pergaduhan ke?  Aku cuba meninjau-ninjau lagi.  Aku nampak 2 lelaki di atas tu tadi masuk ke unit tepi rumah dan macam memukul sesuatu.  Seorang demi seorang lelaki di bawah tadi sampai di tingkat atas macam ... hentam menghentam.  

Lepas tu dah tak nampak apa dah.

Aku ke dapur semula untuk mengambil baju tak habis.

"Mak, jawab la mak di mana?"  suara perempuan muda menangis dan menjerit.

Tiba-tiba aku terdengar di tingkat bawah, wanita meraung dan menjerit-jerit.

"Mak di mana?  Aku dah sampai ni"  wanita muda itu terus menangis.

Aku terkesima seketika.  Memikirkan apa yang berlaku sebenarnya.

Aku pelik, tak ada ke jiran di rumah wanita tua itu peduli?  Kenapa mereka tak ambil kisah?

Aku ke depan semula dan menyidai kain.  Tiba-tiba aku mendengar suara orang menjerit memanggil mak dan meraung-raung.  

Eh perempuan tadi dah jumpa ke tapi kenapa meraung?  

Pada masa yang sama aku mendengar lelaki bersuara kasar dan bunyi seperti batang kayu memukul-mukul objek tertentu. Pada masa sama, ada suara wanita menjerit sakit.   Lokasi di tingkat bawah.  Hampir setengah jam  kejadian itu berterusan.  

Pelik, wanita itu menjerit bersungguh-sungguh.  Seperti suara bergaduh.  Tapi, apa yang berlaku seterusnya... aku tak pasti, sampailah ke hari ini.

Beginilah kalau tinggal di apartment.  Kalau ada jiran yang peduli,  mungkin perkara baik akan berlaku.  Kalau jiran buat tak tahu.  Kejadian tertentu kita pun tak pasti.

Yang pastinya, aku kesal.  Kenapa la si ibu tu lembab sangat nak bagitau dia tengah tunggu kat tingkat berapa.  Sebabnya Lebih 5 minit si anak bertanya ibunya kat mana.  Si ibu tu asyik dok cakap,  mak di sini, mak di sini... hish.

Masa peristiwa tu berlaku, aku macam nak jerit, makcik cakapla kat tingkat berapa makcik dok tunggu... 

Aku berharap mereka bertemu dalam keadaan baik.  Si anak makcik tu memang dalam keadaan cemas.

Mudah-mudahan tak berlaku apa-apa.

No comments:

Post a Comment