Monday, November 26, 2012

cantiknya sungai semungkis


sungguh saya tak sangka, dalam banyak-banyak tempat saya pergi bersantai, di kawasan ini saya dah 'jatuh cinta' dengan alam semulajadi.

asyik teringat sangat.  saya dan intan bersama tunangnya dah merancang nak bermalam di sini satu hari nanti.  seronok betul, rasa tenang sangat.

siang boleh mandi-manda sambil ber BBQ, malam bolehlah bersembang.

semalam dekat pukul 7 baru keluar dari sini walaupun dah siap lepas asar.  

banyak betul pengalaman menarik tunang Intan dengan alam semulajadi dan orang yang biasa masuk hutan.

oklah, nikmatilah... foto-foto di bawah.
sebelum ke lokasi sungai, masuk dulu di perhentian

kawasan inilah dikatakan adanya istana bunian oleh tuan tanah
pisang hutan ada gunanya - kami guna untuk bakar ikan 

inilah pondok yang memudahkan kami beribadah dan menukar pakaian
dah mula nyala api untuk bakar ikan - intan dan fawwaz

dua beradik ni dah mula nak buat empangan


oh... cantiknya...di mata sayala

seronoknya
hai tak siap-siap lagi pasang api



saya pulak sibuk 'snap' gambar keindahan alam

deruan air - indahnya

hujung sungai

tak siap lagi

wah dah dapat 'spot' menarik

lama sungguh nak tunggu api menyala

bekalan makanan kami 

mandi


mula-mula dapat ikan tengas sebesar 2 jari, terlepas pulak, lepas tu dapat seekor lagi macam belut, tapi spesis ikan, lupa nak 'snap' gambo

hai, lamanya api ni nak jadi bara


kalau kamera slr mesti cantik - tapi guna kamera biasa je

cendawan liar

cantik 

lain kali nak ambil gambar banyak lagi dengan sudut lebih cantik dan dekat

saya dah mula teroka di hujung sungai semungkis ni
ikan keli yang dibakar, sebenarnya lupa nak 'snap' gambar 2 ekor ikan aji-aji, 2 ekor ikan keli lain dan 5 ekor ikan pailin yang dibakar dalam daun pisang... perghhh

saja nak bakar tanpa daun pisang - rasanya lagi cepat

manis dan sedap

lain kali tak nak lagi jaga ikan bakar sebab tak dapat mandi sangat

dah dapat 'tarikan' ke hujung sungai

anak sedara Faris minta 'snap' gambar dia 

snap je la

cantik kawasan ni

lagi jalan ke atas lagi cantik
longgokan batu 

awat gambar terbalik?

sungguh - saya jatuh cinta pemandangan ciptaan Allah

ambil  lagi 

terlintas di hati masa ni, alangkah indahnya kalau saya dapat bina rumah di sebelah sungai ni
anak sedara sayapun ngaku, indah betul tempat ni sampaikan minta makciknya 'snap' lagi gambar

golap la pulok

cantik 

besar banir pokok ni

lain kali nak jelajah jauh sikit, tapi dengan orang yang mahir la - bukan apa, hutan yang jarang dijelajah orang, jangan nak memandai



saya dah ajak mereka balik, sebab hati saya dah beria-ia nak pergi jauh lagi ke dalam,  rasa seriau la juga... ya la hutan ni bukan kita je yang nampak pada zahirnya, mesti ada 'makhluk Allah' yang lain -


Add caption

belajar apung diri


saya asyik teringat je tempat ni






air deras juga kawasan ni



dahaga sudah





No comments:

Post a Comment