Monday, March 12, 2012

sungai sendat yang tenang

perjalanan ke sungai sendat dari ulu yam, selangor
asalnya nak pergi tadah air bukit atau air mata air di tepi jalan di ulu yam tetapi disebabkan ramai menunggu dengan bertong-tong bekas untuk mengisi air, saya dan teman sekerja mengambil keputusan bersarapan dulu.


teringat pula di hujung ulu yam ke genting highlands ada perkampungan, jadi, saya mencadangkan untuk bersarapan di mana-mana warung di kampung tu.


betul-betul di simpang tiga hujung jalan berjambatan, kami ternampak warung, apa lagi zasss terus parkir kereta.

denai ke lokasi jeram


semasa menikmati nasi lemak, kami terpandangkan papan tanda jalan yang menunjuk arah ke sungai sendat.  sempat lagi bertanya kepada tuan kedai, arah ke sana.  dalam 50/50, kami tak dapat buat keputusan samada hendak ke sana lepas mangambil air atau tidak... saya pula macam tak ada mood.  

nampak je kolam ni terus jatuh cinta




entah macamana, sedar-sedar kami dahpun sampai ke sungai sendat.  mulanya nampak beberapa kereta parkir di tepi sungai, tapi, saya pula rasa nak 'explore' ke kanan lorong yang nampak macam ada jalan tidak bertar.  teringat pula tuan kedai tadi berkata, sampai je kat hujung jalan, dalam setengah kilometer jalan tanah tu, terus lagi, sampai la ke sungai sendat tu.

jadi, apa lagi, bila sampai je baru ternampak macam jambatan ke seberang sungai, di sebelah kiri ada warung kecil jual burger, hot dog, di tepi hujung jambatan sebelah sini pula ada beberapa lelaki tengah bersembang.


sayapun terus bertanya kepada kakak peniaga warung tu, kereta boleh masuk tak?  dia jawab boleh.  sayapun terus je ke jambatan kecil tu dan bertanya berapa bayaran dikenakan?  wah 'confident' je.  pakcik jaga jawab seringgit satu kepala.

pemandangan indah menggamit saya untuk ke dalam lagi.  di sebelah kanan nampak tanah lapang tapi tiada kenderaan parkir.  di sebelah kiri dah nampak air terjun.  banyaknya kereta di situ.

kawan saya terus menyuruh saya parkir di situ.  saya pula jenis tak minta nak ke tempat orang yang terlalu ramai.  jadi, saya mencadangkan tempat lapang.  


apa lagi, bila terpandang je, jeram yang airnya mengalir laju dengan kawasan berkolam yang membolehkan kami berendam lebih paras pinggang, terus saya teruja nak mandi di situ.  teman saya pula nak ke kawasan air terjun.  saya ikut saja.  tetapi, ia tidak menarik hati memandangkan dah ramai orang ke situ dan tak 'privacy' jadi saya dah tak minat.

air deras megalir di celah batuan
tak tergoda ke tengok gambar di atas?  lagipun, cabang di sebelah kanan ni tak ada orang mandi manda...

air jernih di kawasan agak dalam menarik-narik je  saya ke sini

gembiranya hati saya tak terkata.  manakan tidak, dapat mandi sepuas-puasnya tanpa risaukan orang lain yang memandang kita.

damainya kalau dapat buat satu rumah di sini

sempat lagi berangan-angan, alangkah indahnya kalau hari-hari dapt mengadap suasana tengan di jeram ni.  tapi, bolehkah?  insyaallah.

rasa macam nak ke sana je tiap-tiap minggu, tapi, kalau seorang bahaya, kena pergi lebih daripada dua orang.

insyaallah bila ada masa lapang nanti, akan ku ke sana juga.

pergilah tenang-tenangkan hati.

ada berani?  




kat kawasan ni air deras, apa lagi, akar kayu ni pun jang 'mangsa'  utk tempat berpaut











bunyi air ni pun dah tenang




kalaulah dapat dijadikan lukisan



lihatlah semua gambar di atas.  kalau tak ada sesiapa yang 'tergoda' tak tahulah.  setiap kali saya melihat gambar ni semua, aduh, rasa nak ke sana terus.


air ni sebenarnya terapi untuk kita juga.  sekurang-kurangnya kita dapat beriadah sambil mengeratkan silaturrahim.

No comments:

Post a Comment