Saturday, March 24, 2012

fitnah


difitnah.  masa kena fitnah tu, geram, marah, sakit hati, silap haribulan rasa nak je tumbuk orang yang memfitnah tu. alhamdulillah masa tu teringat pada Allah...dalam hati terdetik.  mungkin ada hikmah di sebaliknya. 


satu hari masa tengah bertugas, tetiba kak t telefon, minta bila saya habis bertugas jumpa dia dengan segera, jangan terus pulang ke rumah, dia akan menunggu saya.


pelik juga.  selama ni tak pernah gitu.  dalam hati... mungkin kena tukar unit bertugas kot.


sampai je di pejabat, kak t bertanyakan apa yang pernah saya buat pada G yang juga ibu tunggal.  terkejut. saya tanya balik pada kak t, maksudnya apa?


katanya semasa dia bermesyuarat dengan team No, si G memberitahu yang ada orang mempermainkan masalah hidupnya.  dia bercerai dan dalam mukabuku bekas suaminya ada status yang x dia tu nak simpan duit kahwin dan bagai. pada masa sama si x merayu-rayu gf masa tu.


pendek cerita.  penerbit No merangkap Sher tu memfitnah saya dengan mengatakan sayalah yang selalu buat cerita pasal si G.  Masyaallah terkejut.  saya nafikan sekeras-kerasnya.  


bagaimanapun kak t kata saya tetap bersalah dan patut minta maaf pada G.  saya jawab, ok tak ada masalah.  lagipun bukan rugi.  saya memang tak bersalah. berani kerana benar, takut kerana salah.  


memandangkan itu perintah orang yang berkuasa masa tu...ok.  titah dijunjung.  dalam hati, saya berdoa, ya Allah, jika benar aku bersalah, kau ampunilah aku dan aku terima hukumanMU dengan redha.  jika aku tak bersalah, kau tunjukkanlah kebesaranMu kepada orang yang menganiayaku.  jika dia pemimpin yang benar, dan aku bersalah, aku redha, tetapi, jika dia seorang pemimpin yang tidak adil, kau tunjukkanlah kebesaranMu, aku tidak dapat maafkan dia.  perggh...geram. (masa tu lah tak dapat maaf...sekarang dah maaf dah...tapi takleh lupa la).


sayapun dalam sedih...saya telefon G minta dia jumpa di surau.  itupun selepas solat hajat minta ditunjukkan Allah kepada mereka yang saya telah dianiaya.


saya bertanya G dan terjawab akhrinya.  G memberitahu dia pelik apabila Aid, Tin, Lin, Ren termasuk Sher dan yang sewaktu dalam unit W memperolok-olokkan dia bila dia ke mejanya...sambil pada masa yang sama melihat mukabuku x nya.  mereka yang memfitnah. sorry guys, moga Allah membalikkan apa yang korang dah aniaya aku ye.  eh..nada marah.


oh...dah jelas.  Saya minta maaf juga walaupun dah jelas bukannya saya yang menyakitkan hati saya.  tapi, saya dapat tahu yang jadi kepala 'jin' masa tu adalah Sher yang memfitnah saya.  Beria-ia dia menuduh saya yang buat padahal...saya tidak adapun masa mereka menganiaya si G dan saya.  G pun mengaku dia sedar bukan saya orangnya.  ALHAMDULILLAH ALLAH MAHA BESAR.


Alhamdulillah, orang teraniaya Allah makbulkan doanya.  


Now, I got to know that t was pushed away by Sher...emm..you deserved that.  She was left out in the meetings by this propa Sher.  Anyway got to know Sher was appointed in higher level and poor t, she needs her dayangs to be around her as usual.  well...until now.  


tolonglah berlaku adil t.  jangan berat sebelah macam selalu.  dayangs selalu dapat 'appraisal' dasat...  tengoklah kualiti W... dengar sangat cakap dayangs memfitnah je kerjanya... saya kerja ikhlas...tegas sebab buat kerja tak berapa betul, ada ke temuramah orang mikrofon besar gajah dari muka orang yang ditemuramah.  fikirlah sikit.  anyway...how's your life?  life is like karma.  wait more for more...


for Tin...your words from your mouth is like a sharp knife and slicing the heart.  one day you'll get what you did to others.  for Aid...you were the culprit...what goes around will come around...wait ya... congratulations...your wf 'in', for Ren...I know everything about you, told by your housemate and please, don't be like an angel when your mask is like a....(not proper)   Sher....talk so much like 'burung murai' but things came out as 'tin kosong'.  tahniah lor.  Muhasabah ...please...look at your children...what happened?  


for mantho, thank you for being a good listener.  i was so down at that time and you comforted me...thanks. 


For t... jadilah pemimpin yang adil.  jangan berat sebelah.  jika berlaku perkara yang tak betul. panggil semua yang terlibat...berlaku adil, soal jawab...depan-depan, bukan main tuduh-tuduh ye.  bukan dengar satu pihak je. janganlah sakitkan hati staf you bila mereka bercakap benar dan hanya mempercayai staf kesayangan....fikirlah...Allah Maha Agung... sakit tak hati bila staf tu menjatuhkan kekuasaan di situ...?  oh ye...mungkin satu hari nanti anak pula akan mengadu ....terkena...MUHASABAHlah diri tu... juga.  


jom sama-sama muhasabah diri kita.



No comments:

Post a Comment