Monday, March 26, 2012

nikmat sedekah


entah kenapa ketika saya mengajukan supaya dibuat kisah sedekah.  tiba-tiba teman sepejabat saya gelak kuat dengan muka sinis.


seterusnya saya menekankan, iya...kita buatlah kisah bagaimana dengan bersedekah, misalnya seringgit, orang tu dapat balasan berlipat ganda. melalui pengalaman orang tu lah.


hahah...(muka mencebek).  


eh...kau ni benda betul kau main-mainkan.  kau tau tak kisah-kisah orang bersedekah. gerutu hati saya.  


yelah..ye lah... (muka bosan).


kalaulah dia mendalami dan alami nikmatnya sedekah, pasti dia gembira.  padahal dalam al quran Allah dah berjanji jika kita bersedekah Allah tetap balas.


cuma dalam kes saya ni, entah apa agaknya, dalam fikiran dia.  apa yang lucu sangat saya pun tak pasti.  cuma saya kesal... cara dia memandang perkara ni dengan agak remeh...


dia macam pelik bersedekah tu akan mendapat balasan berganda-ganda.  mungkin dia tak sampai lagi kepada ilmu bersedekah.  mungkin dia cuma tahu pada permukaan atau makna tanpa mendalami maksudnya.


mudah-mudahan dalam bab agama fardhu ain dan fardhu kifayah ni dia akan lebih cenderung kepada ilmu yang kita pelajari bukannya fikirkan mencari wang sahaja, tapi, ilmu juga perlu dicari terutamanya ilmu agama.


saya cuma kesalkan apabila saya berkongsi ilmu agama, ada kalanya dia macam tak percaya atau menganggap saya omong kosong...jangan pandang remeh hal agama ni, walaupun kita banyak membaca, ilmu yang kita cari ni perlu ada gurunya.  kita perlu merujuk kepada lebih daripada seorang guru agama yang kita percayai dan juga diiktiraf pejabat agama.


kita mesti mencari, jangan menganggap apa yang kita tahu dah cukup.

No comments:

Post a Comment