Tuesday, July 31, 2012

masa itu masa saya...

Pagi ni, saya teringat pula masa saya kurang berada dulu.  Masa tu saya belum mampu memiliki kereta.  


Saya selalu naik teksi ke tempat kerja.  Walaupun jarak kurang dari 3 kilometer, tapi, mahallah juga tambang teksi tu.


Ada sekali masa saya berjalan ke tempat menunggu teksi, adalah seorang teman sepejabat saya mempelawa saya naik.  Satu destinasi, lagipun satu jabatan.  


Saya ni pula lurus bendul.  Jadi, terimalah pelawaannya.  Masa bersembang-sembang tu, dia berkata kepada saya, "jar, esok-esok kau telefon je aku, bolehlah kita pergi kerja sama-sama.".  


saya jawab, "tak apalah..." (dalam hati, segan rasanya)


dia bersungguh-sungguh mempelawa saya naik keretanya.  


keesokan harinya, saya pun telefonlah.  hmmm tak berangkat.  agaknya dia masih tidur, lagipun dia memang selalu lambat ke pejabat.  saya telefon dan terus telefon...langsung tak angkat.


jadi, saya mengambil keputusan untuk ke tempat menunggu teksi yang jaraknya mungkin dalam 500 meter dari rumah.  


lusanya, saya telefon lagi... sama... tak angkat... eh.. tiba-tiba telefon dimatikan.


hmm mungkin bateri habis kot... detik hati saya...


semasa saya di pertengahan jalan, saya nampak keretanya meluncur di simpang depan... 


ohhh... masa tu sedih la juga... kalau setakat nak ajak-ajak ayam,janganla macam beria-ia...


rasa hina gila waktu tu... tapi, saya bersabar ...


moral daripada cerita... saya memang selalu terkena dengannya, tapi, kami tak pernah bergaduh... apa-apa yang berlakupun dia tetap datang kepada saya bagi meluahkan rasa hati...


alhamdulillah... Allah sentiasa mencukupkan saya dan memudahkan saya ke tempat kerja waktu tu...


mesti ada yang tertanya...teman serumah camana pula?  teman serumah... tak perlulah saya bercerita....buat masa ni... 


susah betul kita nak mencari seseorang yang ikhlas dengan kita...


bayar bil-bil rumahpun saya yang buat.  berjalan kaki lagi... dia?  ohhh tidak!


masa itu masa saya...

No comments:

Post a Comment