Sunday, July 8, 2012

cerekarama saleha

Semalam saya menonton cerekarama bertajuk Saleha.  Promonya menarik, itu yang membuatkan saya terpanggil untuk berada di hadapan kaca televisyen.


Saya ni peminat setia cerekarama tv3.  Bukan sebab semangat 'assabiyah', tapi, boleh dikatakan banyak juga drama yang ditayangkan di slot cerekarama tv3 bermutu.


Bukannya saya tak menonton drama di tv lain, ada juga.  TV1, Astro, TV Al-Hijrah dan rangkaian Media Prima kalau menarik tetap saya tonton.  


Stesen tv yang saya sebut di atas pun tidak kurang menariknya dengan drama yang berkesan dan jalan cerita, tentulah berkualiti.


Berbalik cerekarama semalam.  Entah bagaimana pada masa yang sama, saya tiba-tiba rasa pelakon yang memegang watak Saleha tu tak sesuai penampilannya.


Iyalah, watak Saleha tu adalah seorang yang lembam.  Tetapi di mata saya ada kekurangannya.  Manakan tidak, sah-sah nampak kening Saleha berpantis (dicukur).  Orang lembam takkan buat itu semua.  


Masa dia pakai baju pengantin, mekapnya cantik,  bukan gadis lembam yang mekap, tetapi orang normal.  


Bercakap berkenaan mekap, nak tergelak pun ada, sebab kalau tak silap saya masa dia tidur di sofa, lepas dipukul Mak Longnya, bila shot 'close up' la... ada maskara  


Pandai pulak dia pakai maskara.  Hmm... kenapa la pelakon kita masih lagi nak jaga kecantikan?  Tidak seperti pelakon Hollywood? 


Kalau comot, comot gila...memang kitapun rasa macam betul-betul berlaku.


Cubaan baik bagi pelakon tersebut menghayati watak gadis lembam.  Tapi, masih ada kekurangan lagi.  ''She's trying too hard for that part...'' ataupun lakonannya ala kadar. 


Saya tak dapat menghayati lakonan watak Saleha.  Saya 'salute' pelakon veteran aka senior, Abu Bakar Juah.  Memang mantap.  Dia memang menghayati wataknya dengan baik.  Bila sedih, air matanya tergenang.  Saya kira dalam semua tu watak Pak Long lebih menyerlah daripda watak utama.  


Masa menonton tu, saya boleh terbayangkan beberapa muka artis yang mungkin sesuai untuk watak Saleha.   Tak asing lagi Khiriyah, Umi Aida, Fazura, dan beberapa lagi nama yang tersenarai dalam lakonan berkesan.


Jangan marah, cuma semalam saya agak kecewa.  Jalan ceritanya memang menarik.  Tapi, ditawar pula dengan lakonan yang tak seberapa... cuba guna logik.  Cuba guna ... ada ke orang macam tu?  Jadi... jawapan untuk ilham akan muncul...


Tolonglah wahai penjaga konti, pengarah, dan paling utama juru solek, tolonglah jangan terlalu sangat dalam solekan jika watak wanita kampung...


Harap-harap saya berkesempatan menonton lagi cerekarama minggu depan.  



No comments:

Post a Comment