Monday, July 9, 2012

gelagat si awang hitam

Assalammualaikum,


Sabtu baru-baru ni saya pi makan tengahari dengan anak menakan (nak cakap utaqa la no)...di restoran dekat dengan apartmen yang saya tinggal tapi blok lain.


Masa dok tunggu makanan sampai, adalah sepasang kekasih masuk.  Yang pasti, si lelaki adalah Si Awang Hitam.  Perempuan tak pasti pulak, cakap macam orang Kelantan, tapi boleh jadi orang Patani...


Beberapa minit kemudian, masuk pula 3 orang, 2 awang hitam dan seorang wanita.  Boleh tahan juga yang wanitanya...tapi, tak tau warga tempatan atau Filipina.


2 lelaki yang baru masuk bersalaman dengan si awang hitam pertama.  Tentulah depa cakap Afrika.  Jadi, tak dapatlah saya nak terjemah walaupun sepatah perkataan.



gambar terbalik, malas nak betulkan...amek gambo curi...hehehe


Yang si awang hitam kat atas ni dok sembang sambil memandang 2 gadis di belakang saya.  Masa tu la saya baru perasan.  Ganas betul pandangan dia kepada gadis di belakang saya...warga tempatan.  Berkulit putih dan biasa je...Itu yang membuat mata si awang hitam tadi terbeliak.


Amat menjengkelkan saya cara pandangannya seakan-akan menelanjangi gadis yang menjadi sasaran sepasang mata ganasnya.


Gadis kat belakang saya tak perasan kot... tapi, si awang hitam ni selamba jazz je mengisyaratkan kepada 2 awang hitam tadi pasal gadis yang dia minat tu kot... dengan selamba gurindam juga dia ubah tempat duduk bertentangan untuk melihat lebih jelas gadis tadi.


Sikit pun dia tak peduli kepada aweknya tadi.  Berani dan amat kurang sopan betul.  


Yang 2 mamat tadi pandang la juga tapi tak macam awang hitam depan saya tu.

Dalam fikiran saya terlayang-layang...apakah yang menyebabkan gadis tempatan kita tergoda kepada jejaka ini?


Berbalik kepada si awang hitam yang datang dengan pasangannya...tiba-tiba dia marah kat awek dia...


Nampak betul muka dia marah dan tak suka.  Oh..rupa-rupanya awek dia tadi tu dok bercakap telefon.  Dia tak suka.  Cemburu kot.  


Mesti awek dia rasa tak seronok..eh dua ronok kot dengan gelagat si awang hitam tu...


Agaknya si awang hitam tu tak selera nak makan... sebab tadi beria-ia dia minta nasi nak makan...tapi, lepas dia marah kat awek dia, terus dia tak jadi makan ...dia makan la juga tapi tak la banyak...


Saya kesian kepada gadis tempatan... wahai gadis tempatan, lebih baik cari lelaki tempatan... terjamin sekurang-kurangnya apa-apa hal kat tanah air sendiri.  


Kalau orang luar ... yang tak serius dengan kita...mungkin kita ditinggalkan... 


Entahlah takut saya memikirkan natijah gadis-gadis tempatan dengan lelaki luar... banyak berita tidak menarik...tapi masih lagi ada yang terpikat dengan mereka...jejaka luar...


Sebelum terikat, fikirkan dalam-dalam ....


Tolonglah kesiankan diri sendiri dan juga keluarga...lainlah kalau lelaki itu ikhlas menerima kita seadanya dan berlandaskan kerana Allah...

No comments:

Post a Comment