Saturday, November 23, 2013

Fadhilat Al-Fatihah - dibaca lepas setiap solat fardhu

taken from wowmp3.net - thank you
Assalammualaikum,

2 tahun lepas saya ada pergi belajar mengaji, kursus haji dan quran di Masjid At-Taqwa Taman Tun Dr. Ismail.

Lepas belajar bab haji, kami yang nak memperbetulkan sebutan, makhraj.. tajwid al quran, terus sambung kelas di situ juga..

Walaupun kita pernah belajar dulu, tapi, eloklah kita menambah ilmu lagi dengan belajar... tak rugi, malah lagi betul.

Alhamdulillah, sekarang ni bila baca quran.. lebih berhati-hati, dulu tak fikir sangat... walaupun tahu hal tajwid dan sebagainya...

Oh ya... guru quran tu pesan pada saya... setiap lepas solat fardhu, elok diamalkan baca al-Fatihah 7x setiap waktu.  Fadhilatnya, ia boleh menambah rezeki, kesihatan, bertambah iman, beri kelapangan, ada masalah, selesai atau diberi ganti dengan yang lebih baik...apa yang kita hajatkan insyaallah Allah akan makbulkan.

Sejak saya amalkan, alhamdulillah, rasa lapang dada, setiap kerja yang saya lakukan walaupun sukar, dipermudahkan... rezekipun, alhamdulillah, dipermudahkan dengan cara Allah.

Percaya tak, tahun lepas saya bekerja di tempat baru, tetapi gaji tidak diberi tepat pada waktu... malah dah berbulan-bulan gaji tak diberi oleh majikan, apatah lagi potongan EPF.  

Tapi, saya tak risau, rumah pula dah habis bayar dan rumah yang lagi satu selesai urusan dengan mudah, biarpun pegawai yang uruskan kata, susah juga bank nak luluskan pinjaman saya.

Alhamdulillah...

Hinggakan gaji berbulan-bulan tak masuk, tapi, kawan-kawan saya yang mengalami nasib yang sama ingat saya ni banyak duit, padahal sayapun macam mereka.

Yang paling buat saya ingat sampai sekarang, kawan saya ni ada dapat kerja buat skrip, maklumlah dia ramai kawan di stesen tv berbayar.  

Saya ajukan hasrat, kalau ada kerja begitu lagi, berilah pada saya, sayapun perlukan duit untuk kelangsungan hidup, boleh buat skrip dan juga terjemahan...

Biasalah sampai sekarang dia senyap.  Padahal, dulu saya kawan baik dia..

Dan buat saya 'terdiam' dia berikan kerja pada kawan saya yang lain dan tak ada kena mengena langsung dengan bidang penyiaran... tak apalah tak ada rezeki nampaknya... detik hati saya.

Tapi, benarlah, buat apa kita minta pada manusia, sedangkan Allah tu Pencipta kita? Allah lagi dekat dengan kita.   Memang benar, selama dalam keadaan terdesak itulah Allah yang beri rezeki untuk saya.

Sukar saya nak nyatakan di sini bagaimana rezeki tu datang... alhamdulillah... 

Al fatihah ini boleh dibaca 20 kali juga selepas setiap solat.  Oh ya... lepas kita bedoa tu, kita nak sambung kerja ke apa ke, baca je al fatihah ni, sampai genap angka yang diinginkan...

Tak semestinya masa kita masih di sejadah lagi...

Yakin dan mintalah pada Allah... ye...



No comments:

Post a Comment