Wednesday, November 20, 2013

tak reti guna tandas ke?


Kenapala manusia ni bila masuk tandas, pentingkan diri sendiri?  Bila dah buang hajat tu, macamana kita masuk bersih, bila keluar tu, bersihkan la juga... 

Curah air kat kawasan yang 'terkena' ke bagi bersih.  Yang geram tu, siap pijak - jadi, nampaklah bekas tapak kasut kat atas mangkuk tandas.  

Ish, kena pula tisu dah habis, tak ke haru... nak duduk- dah najis sebab tapak kasut tu dah pijak air melimpah di bawah.  Tak takut jatuh ke cik kak yang pijak mangkuk tandas ni?

Kenapa la tak pilih tandas cangkung.  Ada disediakan, tapi, nak juga tandas duduk, dah tu mengotorkan pula.




Lagi tak faham, paip air tu, cuba la lekatkan balik kat penyangkut pili tu.  Ini tak, dibiarkan je bercampur dengan air najis kat bawah.    Kalau dah jatuh masa nak sangkut tu, tak boleh ke ambil je pili tu lepas tu cuci dan sangkut.  Buat la perkara berfaedah dan dapat pahala.

Ini tak, asal masuk tandas je... gerammm je.  Dah banyak kali masuk, kita curah air, sangkut pili, tapi, bila masuk kemudian, laa... macam hampeh.

Agaknya kat rumah mereka tu macamana ye?  

Lagi dahsyat, ada yang membuang tak reti-reti nak tekan butang untuk curahan.  Aduh.. banyak kali juga terpaksa ke tingkat lain untuk hajat.  

Yang hairan tu, tandas perempuan... kerja di tempat yang gah, tapi, perangai pekerja tak gah... pakai cantik, muka cantik tapi adab masuk tandas buruk.

Selalu la juga dengar pencuci membebel, sebab kotor.  

Sehari tandas dicuci 2 kali, tapi tetap bau hancing dan kotor.  

Cucilah dengan mencurah air di keliling tandas...bukan susahpun.. untuk kebaikan semua dan diri sendiri juga... dapat pahala... tapi, nampaknya ramai yang pentingkan diri sendiri... 

Perempuan  kalau pengotor, tak cantik weiii... 

Apa kata ubahlah diri kita... jadi yang lebih baik... 



No comments:

Post a Comment