Wednesday, June 20, 2012

tutuplah aurat sebelum auratmu ditutupkan

Kenapa terlalu skeptikal kepada wanita yang menutup aurat?  Padahal perintah menutup aurat itu datang daripada Allah. 


Saya tak faham, beberapa kenalan terus bagi komen, "dia pakai tudung nampak tua...", "kalau  pakai tudung tu, perangai lebih teruk daripada yang tak pakai tudung, buat apa...", "macamana orang nak pakai tudung, kalau harga tudung tu mahal cam gini?..."


Itulah komen yang agak mendidihkan darah saya.  Tapi, saya ni jenis menjawab juga.  Saya terus katakan, "Itu perintah Allah, jangan pertikaikan..."


terima kasih kepada orang yang rajin membuat ilusi ini
Reaksi muka membuat saya faham, mereka kurang gemar dengan kenyataan saya. 


Teruk sangatkah rupa orang yang pakai tudung aka menutup aurat?


Pagi tadi, saya mendengar radio IKIM< "dulu masa zaman Nabi, ramai orang cerdik, tapi mereka digelar jahiliah kerana akhlak dan agama mereka."


Mahukah kita kembali ke zaman Jahiliah?  Kenapa tak komen apabila memakai baju ketat hingga menampakkan susuk tubuh?  Ada pula yang mendedahkan dada, paha, bahu dan sebagainya hingga kita dapat lihat semua yang patut orang tertentu sahaja memandangnya?


Pernah teman saya memakai baju seksi, ketat hingga sayapun rasa segan, saya terus menegur, "eh kau seksilah hari ini, wow..."  Lalu teman saya dengan reaksi muka tidak suka kenyataan saya terus menutupi tubuhnya...


Itu pandangan seorang wanita, dia tak suka...bagaimana pula jika lelaki?  Adakah ia satu pujian?


Saya tidak berniat untuk menegur secara sinis, tetapi ia apa yang saya nampak...


Saya berdoa mudah-mudahan mereka dapat menutup aurat mereka dengan segera, supaya dosa tidak bertambah...









No comments:

Post a Comment