Friday, June 15, 2012

sejenak di KLIA

Minggu lepas, saya ke Kolej Mawar UiTM Shah Alam mengambil anak saudara perempuan saya pulang ke rumah.  


Seminggu orientasi di sana, kira dapatlah keluar dari 'sarang'.  Wah, bertuah betul budak-budak sekarang, dah tak perlu guna kad kebenaran keluar masuk.


Lagipun ibubapa dia baru balik dari umrah, jadi, saya bawalah dia ke KLIA.


Kepulangan dijadualkan pada pukul 5.45 pagi.  Saya congak lebih kurang...ah.. dalah 6.30 pagi selesailah mereka mengambil beg semua dan boleh keluar.




5.30 pagi barulah kami keluar dari rumah.  Dalam saya dok beritahu anak saudara saya, 'Kak Ina, jangan depa sampai awai sudah."  


Sebaik saja saya berkata demikian, dia pun terus memeriksa telefon... terus dia berkata kepada saya,  "makcik, ada 'missed call' mama telefon pagi tadi 5.20 tadi, Kak Ina tak dengar.


"Alamak.  kita dah lambat, takpa lah nak buat macamana, dah depa sampai awai." kata saya lagi kepada kak ina. 


Setelah sampai di ruang menunggu antarabangsa, dalam 15 minit tunggu, mereka masih tak keluar lagi, lalu saya berkata pada Ina untuk tukar tempat ke depan, supaya senang nak lambai bila mereka keluar.


Dalam sepuluh minit menunggu di depan, saya terdengar ada 3 remaja, 2 lelaki dan seorang perempuan, sibuk berkata, "ha...tu...tu...ayah"  "eh bukan". sekali dua saya tak kisah, ni setiap orang yang keluar, itu yang mereka cakap.  pelik juga saya rasa dalam hati, takkanlah tak kenal keluarga sendiri kot.  10 minit menunggu di situ, bising jugalah dengan, "ha..tu..tu..eh..bukan"


agak-agak, logik tak semua orang yang keluar tu, kurus gemuk besar kecil, semuanya dia orang ingat keluarga dia orang.  alahai saya sampai naik muak dengan gelagat mereka.  memang menjengkelkan.


yang nak tergelak tu, orang yang berkerusi roda pun dia orang sibuk dengan, "ha..tu...tu..ayoh...eh bukan"  nampak sangat mengada-ngada.


lalu saya berkata pada kak Ina, "jom kita tunggu kat depan cermin tu, sini bisinglah."  sengaja saya kuatkan suara supaya mereka mendengar.


rezeki kami, baru je sampai di depan cermin, terus saya ternampak abang dan anak-anaknya.  


Alahai, cemburunya saya melihat mereka pulang dari Makkah.


kalaulah hanya seramai ni saja masa tawaf...wah..
Tiba-tiba saya rindu nak ke Makkah...sayu rasa.  Sampai sekarang saya rasa kuat nak ke Makkah.  Insyaallah.


Satu yang saya pasti, kalau kita dah ke Makkah, kita dah tak nampak tempat lain yang menarik-narik hati kita untuk ke sana.


Segala-galanya manis di sana.  Pengalaman terbaik adalah berada di sana, mengucup Hajarul Aswad, Makam Ibrahim, Hijr Ismail, seronok sangat...ada rezeki saya nak ke sana sungguh.  Kalau boleh nak ke sana setiap tahun. 


Doa nabi Ibrahim makbul.  Allah jadikan bumi Makkah bumi barakah.

No comments:

Post a Comment