Tuesday, April 10, 2012

salah tanya soalan





ahad lepas aku ke maju junction mall.  pertama aku nak beli syampu herba. kedua pulak aku nak urut kaki yang terseliuh sejak tahun  lepas.  dah tak tahan nak tanggung sakit setiap kali pijak lantai.  manakan tidak, bila berjalan sahaja, rasa macam jalan atas batu tajam... mana tahan.




kat gerai syampu herba, agak lama juga aku menunggu nak bayar.  penjual tu pulak sibuk buat air berkhasiat untuk pelanggan yang menggunakan mesin.  beberapa ketika aku berdiri kat situ, pelanggan yang penuh dalam kiosknya tu asyik memandang aku.  tak kisahlah.  tapi, janganla pandang aku semacam je.  biasa la... orang yang agak berusia...ni lain sikitkan.


macam inilah orang melayu berniaga.  dah tahu pelanggan datang, layan aje la.  ni tak, sibuk buat air tu tanpa menghiraukan aku.  lebih 5 minit aku tunggu.  last sekali aku pergi ke belakang kiosk dan tanya nak bayar kat siapa. eh boleh pulak dia datang kat depan untuk amek duit.


selepas bayar je aku terus ke reflexologi orang buta.  aku dilayan suzi.  akupun nyatakan masalah kaki dan bahu yang juga sakit akibat pernah jatuh dulu.




setelah tanya beberapa soalan dan juga memicit kawasan yang sakit. akhirnya suzi memberitahuku yang dia tidak boleh mengurut di tapak kaki yang sakit kerana bimbang akan mencederakan lagi urat yang berkaitan yang mungkin boleh menambah kesakitan.


akhirnya dia mengurut tapak tangan aku.  sakitnya sama je macam sakit kat tapak kaki.


ini ada dialog yang agak lucu berlaku antara kami


suzi :  kak tolong hulurkan krim kat sebelah akak tu.
aku  : (terus mencari di rak berhampiran kepala dan terjumpa satu-satunya krim yang ada)
           suzi, yang warna 'purple' tu ke? (sambil menghulurkan krim kepada suzi)
suzi   :  oh, saya tak tahu kak, kaler ape, manalah saya nampak.


aku terkujat-kujat sambil tersenyum.  iyalah suzi tu kan buta mana nak nampak.  heheh...itulah lain kali kalau nak ramah pun agak-agak la.


bagaimanapun keesokan harinya, rasa lega sikit kerana sakit ketika memijak lantai agak berkurangan.  


pagi inipun sama rasanya.  alhamdulillah, mungkin dalam 2 minggu lagi aku akan ke sana.


teringat ketika suzi mengurutku, dia berkata kaki aku dan leher serta bahu aku tegang.  betul pun.  tapi kat bahu masih sakit lagi.


bagaimanapun, aku lega sangat... oklah.  



No comments:

Post a Comment