Saturday, April 7, 2012

sabtu nan indah

hari ini aku bangun agak awal.  walaupun semalam aku tidur agak lewat hanya selepas tamatnya program tanyalah ustaz di tv9 barulah aku beradu.


pagi tadi, alhamdulillah aku lepas solat subuh aku tak tidur lagi.  selalunya aku baring-baring ayam...hummm ada ke? 


aku terus pegang penyapu, sapu lantai.  mak aii, berhabuk betul.  manakan tidak, tingkap rumah aku menghadap lebuh raya ke sungai buloh.  


entah apa yang membuatkan aku rajin.   siap lap lagi habuk-habuk yang dah berumahtangga di almari, tv, dan meja.


bila aku mop lantai, sekali lagi aku terkejut, manakan tidak, macamla aku dah berbulan-bulan aku tak mop lantai.  tapi itulah hakikatnya.  kalau aku mop lantai minggu depan pun air tetap jadi hitam.  


pemandangan bawah blok apartmen


pagi tadi aku berkobar-kobar merancang untuk keluar.  bila dah hujan turun ni, malas la pulak.  aku suka cuaca macam minggu lepas dan minggu ni, selang sehari hujan dan panas.  cantik sekali.


kalau hari nak pergi kerja, aku akan tinjau ke lebuh raya dulu...
bila hujan, aku suka layan tengok luar rumah.  rintik-rintik hujan tu cantik betul.  mendamaikan minda.  tambahan pula kalau tiap-tiap hari hujan.  berkabnus sikit bukit depan tu, apa lagi, fikiran mula la merantau jauh sama. 


aku sekarang dok merancang, nak keluar ke tidak.  mungkin esok kot.  tengoklah macamana.


kalau ada kawan jadi peneman, mungkin jadi.  tapi, malas pula nak ajak sesiapa.


tengok dululah.

No comments:

Post a Comment