Saturday, January 28, 2012

wajah mayat berpaling daripada kiblat - JANGAN TINGGAL SOLAT

Assalammualaikum,


semalam, sebelum melangkah keluar dari pintu pejabat, saya melihat pakcik syed sedang bercakap dengan encik bakti.  agak rancak perbualan mereka.  


saya meneruskan langkah ke pintu, tetapi telinga saya menangkap perbualan yang agak menarik.  pakcik syed dan encik bakti beria-ia membicarakan kisah yang bagi saya, ingin sekali saya tahu, memandangkan wajah pakcik syed agak serius.


"kenapa ni? ada apa-apakah?"


"tadi, semasa jumaat, imam masjid bercerita, masa nak mengangkat mayat, berat sangat-sangat mayat tu, sampai tak berinjak langsung dari lantai?" terang pakcik syed kepada saya.


"ya ka? sebab apa jadi macam tu?"  soal saya.


"itula imam tu bagi tau mayat tu tak pernah menghadap kiblat, tak pernah solat lebih 30 tahun, betul tak encik, tadi masa solat jumaat, khutbah yang imam tu bagi?" soal pakcik syed kepada encik bakti pula.


bakti mengangguk-ngangguk kepala tanda setuju.


"pakcik tak reka cerita ni, imam tu yang bagi tau.  imam tu muda lagi kan?"  soal lagi pakcik syed kepada encik bakti.


encik bakti mengangguk tanda setuju.


saya pula tercegat di pintu pejabat, terpegun dengan kisah yang diceritakan.


"imam tu muda lagi, bagus dia bagi cerita macam tu, bukanlan nak mengaibkan mayat, tapi supaya kita jangan lalai" sambung pakcik syed.


"bukan saja masa nak angkat tu berat sangat, dah sampai kubur, ada lagi" 


"bila dah masuk kat liang lahad, muka dia pulak tak mau mengadap kiblat, bukan tu saja, dengan badan-badan tak mau mengadap kiblat" terang pakcik syed.


saya dan encik bakti, terdiam mendengar cerita pakcik syed.  saya pula terbayang-bayang keadaan mayat tersebut berdasarkan cerita pakcik syed.


"sampai begitu sekali pakcik?"  tanya saya lagi.


"ye, pakcik tak bohong, imam muda tu yang cerita.  pakcik suka kat imam tu, bagus dia mengingatkan kita.  orang-orang macam tu la yang kita nak"  


"itulah, Allah balas bila dah mati.  dengar cerita orang tu memang tak pernah sembahyang, itu yang jadi  macam tu."  pakcik syed menggeleng-geleng kepala tanda kesal.


terdiam saya mendengarkan cerita pakcik syed.  menurut pakcik syed lagi, kejadian itu berlaku beberapa minggu lalu.  


ya Allah, tolonglah Kau pelihara aku daripada perbuatan yang Engkau tidak sukai,  sesungguhnya aku takut, ya Allah.


bagi anda yang membaca kisah ini, sama-samalah kita bertaubat.  kita baliklah ke jalan yang Allah redhai.  solat wajib 5 waktu jangan tinggal.  masih tidak terlambat untuk kita kembali ke jalan Allah.


biar sekecil zarahpun, Allah tetap akan mengira dan memberi balasan kepada hamba-hambanya, samada perbuatan baik atau tidak baik.


ingatlah, Allah Maha Pengasih, Pengampun dan Penyayang.  Allah tidak pernah meninggalkan kita walau sesaatpun.


kalau sukar, buatlah perlahan-lahan.  bila masuk waktu, sentiasalah kita takut dan kasih pada Allah.  dalam hati, teruskan berkata-kata, aku nak solat, aku nak solat, insyaallah kita akan segera bersolat atau sekurang-kurangnya bersolat dalam waktunya.


Allah sayangkan kita, sebab itu Allah amat suka kita berdoa kepadanya kerana Dia rindu kepada kita.





No comments:

Post a Comment