Monday, January 9, 2012

sikap yang sukar dikikis

entah kenapa manusia tidak menitikberat sikap yang mereka ada.

malas.

ini adalah penyakit yang jika tidak dibendung, akan melarat.  bila buat kerja suka diselesaikan pada saat-saat akhir.  dengan bangganya mereka mendabik dada, walaupun lambat tapi kerja aku siap juga.

memanglah kerja siap.  tapi, sedar tak?  mereka telah menyusahkan banyak pihak.  terutama pihak yang bersangkut paut dengan kerja berkaitan.

sikap malas adalah sikap mementingkan diri sendiri.  pada pendapat saya, mereka tidak memikirkan kerjasama dengan orang-orang di sekeliling.  tak semua orang bersikap malas.  ada yang kerja mengikut jadual atau 'deadline'.  tambahan pula mereka pun perlu bekerja dengan orang-orang lain, bukan dengan satu pihak saja.

bila dah saat akhir, tentu kerja tidak sesempurna yang sepatutnya.  bahan pula yang ada pada masa itu.  kalau nak tambah tak sempat.  jadi, berbaloikah mendapat rezeki secara begini?  mana amanah yang diberikan majikan?

bayangkan kalau kita mempunyai syarikat sendiri, orang sebeginikah yang kita hendak bekerja di syarikat kita?

kerja asal siap.

sikap suka bertangguh, menjadikan mereka semakin parah.  ya lah, hari ini aku bertangguh, siap lambatpun bos tak pertikaikan kerana macam-macam alasan diberi.  hampir munasabah.  jadi, nak tegurpun agak sukar.

ada pula yang boleh ditegur, tapi, tak berani nak dibangkitkan.

saya mengingatkan diri saya, peganglah amanah Allah.  rakan-rakan sekerja, bekerjalah bersungguh-sungguh.  jadikan diri sebagai contoh pemimpin.  jika kita memberi contoh yang baik, orang bawahan kitapun akan jadi baik, kalau kita beri contoh yang kurang baik... lama-lama mereka terikut dan akhirnya, kita juga yang akan menanggung akibatnya.

fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment