Tuesday, January 17, 2012

perangai penghuni flat / apartment

assalammualaikum,


tinggal di apartmen, tidaklah indah.  walaupun pemandangan menarik, kalau orang yang menghuni di sini perangai tidak menarik, menghasilkan suasana tidak menarik.

pemandangan berhampiran lif

entahlah.  difikir secara logik, mereka yang tinggal di apartmen atau flat adalah orang yang pentingkan diri sendiri.  jarang menggunakan akal untuk keharmonian bersama.

susah benarkah penghuni hendak membuang sampah elok-elok?  butakah mata hati mereka?  cubalah fikir, sampah dibuang sewenang-wenangnya, berhampiran lif pulak tu.  kesian kepada mereka yang tinggal bertentangan lif.  kena pula sampah diletak bersebelahan dinding penghuni.  memang kurang akal betul.

sikitpun mereka tidak menggunakan akal memikir semula jika mereka tinggal di unit berkenaan, adakah mereka rela kawasan dikotori?

walaupun diletak notis supaya dibuang sampah elok-elok, lagilah mereka membuang sampah berhampiran  notis dilekatkan.  memang fikiran mereka dalam kelas 3.

berlainan pula di kawasan kondominium, rata-rata kawasan penempatan bersih.  dijaga dengan elok.  kebanyakan mereka yang tinggal di kondo adalah berpelajaran tinggi.

mungkin kenyataan saya ini mengundang kemarahan mereka yang tinggal di apartmen atau flat.  tapi, cuba fikirkan balik.  adakah membuang sampah sesuka hati dan mencemar pemandangan adalah perbuatan elok?

apa salahnya bila nak buang sampah, sampah dibungkus elok-elok dan dibuang di tempat sepatutnya, jauh dari unit jiran.

tapi itulah perbuatan penghuni di flora damansara blok D.  rumah sendiri nak bersih, tapi, pada masa yang sama sanggup mengotori kawasan rumah orang.  kesian, mereka tak cukup untuk berfikir, nampak gaya kena belajar lagi.




No comments:

Post a Comment