Saturday, January 14, 2012

siapakah si anak kecil ketika sae'i

gambar google
saya tidak pernah mengerjakan haji.  belum lagi.  insyaallah, setiap ketika saya memohon kepada Allah untuk menjemput saya dan ibu serta keluarga untuk menunaikan rukun ke 5 itu.  saya berdoa, moga-moga tahun ini saya dipanggil bersama ibu dan abang-abang.

rindu betul saya dengan suasana di Makkah dan Madinah.

saya teringat satu peristiwa ketika mengerjakan saei bersama ibu.  entah pusingan ke berapa.  ketika kami menuju ke Marwah, tiba-tiba sedikit kekecohan berlaku.  beberapa jemputan umrah berhenti dan bertanya dalam bahasa arab kepada seorang anak kecil lelaki.  tak silap saya, kira-kira berumur 3 tahun.  comel betul.

dia berjalan seorang diri mengerjakan saei.  tiada sesiapapun mengiringi dia, tiada ibu, tiada bapa, apatah lagi orang dewasa.  beberapa jemaah berhenti dan bertanyakan sesuatu kepadanya.  anehnya dia tetap berjalan mengerjakan saei.  lengkap berihram.  rambut keriting.  wajah arab, tentunya.  biarpun ramai yang kecoh mungkin risaukan dirinya tertinggal keluarganya. dia tetap selamba berjalan terus menuju marwah.

namun, saya melihat wajahnya agak sedih.  pakaian ihramnya pula dipakai dengan baik.  maksud saya, dari pinggang ke kakinya kain ihram itu sama, tidak senget seperti kanak-kanak lain yang kadang kala terjurai sana sini.

kanak-kanak itu tetap berjalan selamba.  bagaimanapun ramai yang mula mengelilinginya, saya terus memberitahu ibu saya, "mak, kesian budak tu, dia buat saei sorang-sorang, mak pak dia takdakpun, tu yang depa dok tanya dia, tapi dia diam ja"

ibu sayapun membalas, "kesiannya" lantas menghampiri kanak-kanak tersebut dengan mengusap-ngusap kepalanya.

sayapun mengajak ibu saya meneruskan ibadah kami, saya tiba-tiba teringat, eh aku ni dalam ihram nak buat saei...tapi terhenti pulak, nanti niat dah lari.

perjalanan kami teruskan juga.  setelah selesai tahlul, tiada lagi kekecuhan.

saya masih teringat keadaan kanak-kanak itu.  sikitpun tidak menangis. tetap meneruskan perjalanan saei.  hairan juga ya...kalau kanak-kanak lain pasti menangis meraung-raung dek terlepas daripada keluarga.  yang seorang ni relaks je.  pakaian ihram pulak lengkap dan dipakai dengan elok, lebih baik daripada orang dewasa.  kalau dalam usia 9 ke 10 tahun  tak pe juga sebab dah boleh berfikir dan tahu ke mana nak pergi. tapi, ini kanak-kanak 3 tahun, yang jarang sekali berenggang dengan keluarga.  pelik.

siapa dia?

No comments:

Post a Comment