Tuesday, December 28, 2010

tanda buta matahati

kuliah ustaz dahim jalal hari ini, tanda buta matahati. rujukan terjemahan al hikam.

kerajinanmu untuk mencapai apa-apa yang telah dijamin pasti akan sampai kepadamu, disamping kelalaian terhada kewajiban yang diamanatkan (ditugaskan) kepadamu, membuktikan butanya matahatimu.

surah al-ankabut :60
beberapa banyak binatang yang melata yang tidak sanggup membawa rezekinya (makanan keperluannya), Allah yang menjamin rezekinya terhadap kamu.

surah thaha : 132
perintahkan kepada keluargamu supaya sembahyang dan sabarlah dalam melaksanakannya, kami (Allah) yang  menjamin rezekimu dan akibat (kemenangan yang terakhir) bagi orang yang bertaqwa.

setiap makhluk Allah, Allah dah jamin rezeki masing-masing.  tak kiralah samada sedikit atau banyak, rezeki tetap ada.

ada orang rajin beribadah, solat dan melakukan amal, tiba-tiba datang bisikan syaitan yang menggugat iman... "aku ni rajin solat, puasa, tahajjud, sedekah tetapi kenapa rezeki aku macam tu saja?  yang si polan tu dah la tak sembahyang, kedekut, tapi, hidup kaya raya, ada rumah banglo, duit banyak..."

suara bisikan syaitan yang macam ni lah yang akhirnya mengurangkan pahala amal kita kepada Allah, silap haribulan sia-sia.

jagalah hubungan kita dengan Allah.  jangan tinggal solat 5 waktu. jangan bersangka buruk dengan Allah.

ada satu kisah... suami si kakak ni digoda wanita lain (wanita ni dah kahwin 3 kali tapi bercerai)  satu hari wanita ni jumpa dengan kakak ni dan meminta si kakak ni berpisah dengan suaminya sebab dia nak kahwin dengan suami kakak ni... amboi, berani betul. 

kakak ni pun mintalah ustaz menolongnya... ada la kisah yang menyebabkan si suami tidak senang duduk. 

kakak ni pun mengamalkan petua yang ustaz bagi supaya si suami balik ke pangkuan keluarga...  namun ada beberapa hal... pendek kata, hubungan wanita ini dengan Allah tidak konsisten..., jadi, bagi mendapat hajat yang makbul... wanita ini perlu menjaga hubungan dengan Allah.

kadang kala hidup kita tidak aman, tidak tenteram kerana hubungan kita dengan Allah tidak dijaga baik.  jadi, masalah pun timbul.

sesungguhnya beruntunglah mereka yang masuk ke syurga firdaus... ada 2 golongan...

1- orang-orang yang beriman
2- solat orang-orang yang khusyuk

sekarang ni ramai wanita bertudung.  masalahnya, adakah mereka bertudung ikhlas kerana Allah ataupun hanya fesyen ataupun mengikut idola mereka?

pakai tudung tapi lengan pendek hingga nampak ketiak.  ada pula yang seluar sendat hingga menampakkan bentuk yang sepatutnya disembunyikan...

segala amal ibadah kita hanya Allah yang tentukan... ibadah yang ikhlas hanya Allah yang tahu.

infaq, sedekah dan zakat - Allah akan pelihara amalan kita tu
dosa ada 2 jenis
1- dosa batin
2- dosa fizikal

malaikat yang mencatit tidak tahu kalau seseorang itu ikhlas, hanya Allah yang mengetahui.

Jika seseorang solat, hanya Allah yang tahu berapa rakaat yang orang tu khusyuk melakukan solat.  kalau buat 4 rakaat, tak semestinya pahala orang tu dapat hingga 4 rakaat. 

ada pula sampai rukun tertentu, ingatan dah melayang kat tempat lain. jadi, hilanglah pahalanya.

amal ibadah seseorang akan musnah apabila :-\
1 - murtad
2 - syirik
3 - mengumpat
menceritakan hal keburukan orang lain tanpa kehadiran orang yang diumpat (kalau orang tu ada, mungkin menimbulkan rasa marah)
kalau benda tak ada tapi diada-adakan akan timbul fitnah pula.
4 - ungkit - jangan diungkit hal sedekah, jika diungkit juga, hilanglah pahala sedekahnya.. batal.  jangan disebut langsung hal sedekah yang dilakukan.

bagi memelihara diri kita daripada bisikan syaitan... bacalah surah an-nas.
(al - qannas - mengundur ke belakang) jadi bila kita baca sebelum solat... syaitan ni akan undur...

yang paling penting, ibadah, amal kebaikan kita, lakukanlah dengan ikhlas.

No comments:

Post a Comment