Tuesday, December 14, 2010

rezeki datang bergolek...

bila sebut rezeki, kebanyakan kita terbayangkan harta dan wang ringgit. 

hakikatnya, rezeki datang dalam pelbagai bentuk.  ada dalam keadaan diberikan kesihatan baik...maklumlah kalau duit banyak berjuta pun, kalau dah terlantar sakit kronik, tak ada gunanya. masa tu lah,teringat, alangkah baiknya kalau aku sihat...bayangkan apa yang seseorang insan dapat buat.

ada yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara atau di universiti berprestij.  ada pula kenaikan pangkat, mendapat anak setelah sekian lama menanti, tak kurang juga yang dapat berkongsi hidup dengan seseorang yang dikasihi...err...tak lupa juga yang dapat suri lebih daripada seorang...hmmm no komen lor.

berbalik kepada murahnya rezeki seseorang.  hari ni di surau, ustaz daim jalil memberikan cara memohon kepada Allah untuk mendapatkan rezeki melimpah ruah dan tak  disangka-sangka.

buatlah solat dhuha, jangan tinggal. lepas salam berzikirlah ya basith 10 kali.  berdoalah. tapi, janganlah asyik berdoa, tak pula nak berusaha...itu sudah salah tu.

kebetulan pagi tadi...lepas tengah malam, saya juga tersinggah di tv9 mengenai murah rezeki.  antaranya istighfarlah setiap kali selepas solat, 70 atau 100 kali setiap waktu.  insyaallah Allah akan permudahkan.

tapi, yang penting, jangan tinggal solat wajib la pulak. itu penting. 

oh ya...antara lain mengikut ustaz yang memberi kuliah tadi...berkahwinlah...'confirm' rezeki tu sentiasa ada je...lagi melimpah ruah, nak lagi, kalau dapat anak...Allah pasti mengurniakan rezeki membuak-buak...teringat air zamzam la pulak.

lagi satu, kalau ada saudara mara, sahabat handai baru balik dari ibadah haji, pergilah sambut mereka di lapangan terbang, sebelum mereka balik masuk ke rumah...minta mereka doakan...insyaallah...doa mereka makbul...mereka kan masih dalam musafir...

akan bersambung lagi...

No comments:

Post a Comment