Tuesday, December 21, 2010

barakah ilmu - adab

hari ini, tazkirah mengenai barakah.  ustaz pula lepas bagi salam kat kami, takla diberikan namanya.  selalunya saya ni lantang, tah kenapa hari ni terkedu la pulak.  ingat nak tanya tapi terlupa... emel pula 'bounced' sebab penuh, jadi tak dapatlah nak 'trace' namanya...

apabila kita ke majlis ilmu, ada adab yang perlu kita tahu dan patuhi.  bukan main pi ke majlis tu, tapi buat sesuka hati kita je.

1) adab seorang penuntut
2) adab seorang guru

kita yang nak pergi menuntut ilmu perlu bersih hati.  jauh daripada sifat mazmumah = ujub (perasan ilmu yang kita ada dah cukup = kira rasa lebih pandai daripada orang yang mengajar).  sifat yang kita rasa diri kita lebih baik daripada orang lain.  kita juga perlu membebaskan diri daripada segala hal dunia.  perlu elakkan diri daripada bercakap tentang perkara-perkara 'khilafiah' (berselisih pendapat) - fuh nasib baik ustaz ni dia terangkan makna bahasa arab ni, kalau tak terkesima la juga saya... sebab masa tu ada pula hal tak terjangka...biasa la majlis ilmu. harap tak tersalah tulis.

adab pelajar dengan guru.
- jangan cakap banyak depan guru
guru dok bagi tazkirah kat depan dia pula dok pot pet pot pet banyak cakap daripada guru, samada bagi pendapat sendiri dengan kekawan atau guru atau lain-lain hal.

- jangan buat benda-benda orang tak suka
makna kat sini, dok bersembang, guru dok 'explain' kat depan, dia pun dok sibuk 'explain' kat rakan dia atau dok sibuk nak cerita hal-hal tak berkenaan, atau dok jawab telefon dan yang sewaktu dengan perkara orang tak suka la kalau dalam majlis ilmu.  orang dok berkisah hal serius, tetiba dia gelak tanpa disangka-sangka... kalau jadi macam ni... kena panggil ambulan gamaknya.

- jangan bertanya dengan niat nak menjatuhkan guru
nak tulis kat sini malu, tapi, ustaz bagi contoh, nak termuntah pun ada.... tengoklah...malu la nak lakarkan kat sini. 

ok, 5 minit tadi dah tanya beberapa teman depa kata takpe, ini ilmu. ustaz ni bagi contoh pada satu ketika, terlupa pulak samada kisah ni berlaku pada dirinya atau ustaz lain.  kita teruskan ye...

seorang penuntut bertanya ustaz, " ustaz, dalam agama kita air mani tu bukan najis kan?  kalau kita kumpul sampai 2 kolah, boleh tak digunakan untuk ambil wudhuk?"

ustazpun dengan 'cool' jawab balik. ( err saya yang letak perkataan 'cool' ya.  ustaz tak kata dia camtu hehehe.)
"macam ni lah.  apa kata awak kumpul dulu air mani awak sampai 2 kolah, lepas tu bolehlah jumpa saya.  boleh la saya bagi terangkan masalah ni."

- jangan sangkal dan banding dengan guru lain
kalau topik sama tetapi mungkin berbeza pendapat dengan guru lain yang pernah memberi tazkirah, jangan pulak dok bertekak kata yang ustaz ni salah la, tak betullah...eloklah kita tengok waktu dan keadaan sesuai, kita jumpa bersemuka, bolehlah bertanya, jangan dok buang masa 'argue' pulak.  contohnya orang dok sibuk gaduh pasal doa qunut dalam solat. 

- jangan berbisik-bisik depan guru
oh yang ni, ustaz bagi contoh perempuan la punya kerja.  kekadang tu mungkin perempuan terpikat kat ustaz, jadi dok berbisik-bisik kat kawan dia depan ustaz... ataupun dok sibuk hal lain, walau tak kena mengena dengan ustaz,  yang boleh menimbulkan 'syak', yang memungkinkan  ustaz ingat orang dok kata pasai dia pulak.

- jangan bersangka buruk dengan guru

adab guru memberi kuliah

- guru jangan cepat marah
yang ni pulak, asal orang tanya nak marah je...

- jangan banyak bergurau
dari mula majlis asyk bergurau... ilmu tak berapa diajar tapi hal lain pula dok lebih-lebih...satgi guru bertukar gelaran gurau

- guru mesti buat praktikal
bila ada kemusykilan contohnya macam nak ambil wudhuk dengan setengah botol atau tayammum, tunjuklah contoh... macamana nak buat

- guru memimpin ke arah kerohanian ( sebelum mulakan kuliah, berzikir asma ul husna, boleh juga solat sunat - tak sempat catit sebab ada gangguan...)

- guru mengajar dengan tujuan mendidik

- guru kena ada sempadan dengan anak murid
oh ni bukan sempadan antara benua atau negara. 

ada sesetengah saya terangkan maksud dan sesetengahnya saya tak terangkan...sebab hal-hal tak terjangka berlaku... maaf ye... saya ada 2 telinga untuk mendengar dan masalahnya lebih  guru la pulak masa tu...jadi, hilang fokus...

saya minta maaf kalau tersalah tolong tunjuk ajar... yang baik datang daripada Allah.

esok...kita pi kelas lain la pulak...

No comments:

Post a Comment