Thursday, December 23, 2010

opps tak buat 'appointment'

beberapa minggu lalu, saya bersama beberapa orang kawan sempat beriadah di kuala kurau.  ketika bersembang, terkenanglah kawan saya ni pada satu tugasan majalah 3.   lokasinya tak ingat, kemungkinan di perak atau kelantan. 

kalau tak silap saya tempatnya di perkampungan orang asli.  ketika itu mereka ingin menjejaki kumpulan gajah bersama perhilitan. jadi, pada siangnya merekapun merakamkan beberapa sudut menarik visual yang dikehendaki bersama tok batin dan anak-anak buahnya.

bila malam tiba, si wartawan pun suruhlah si jurugambar ini merakamkan perbualan antara dia dan tok batin.

wartawan     : selalu ke tok batin nampak gajah dalam hutan tu?
tok batin       : kalau saya masuk hutan nak mencari akar-akar
                       kayu, kumpulan gajah ni memang sentiasa
                       ada di situ.
wartawan      : jadi dah lama la tok batin tahu tempat gajah ni
                        selalu pergi?
tok batin       : lama tu tak lama, tapi sejak kecil la, yang saya ingat
                      saya selalu ikut bapa saya...selalulah nampak gajah-
                       gajah tu makan, mandi di situ.

bila wartawan ni dengar je maklumat yang disampaikan tok batin, terujalah dia untuk ke tempat tu esok.

wartawan     : kalau macam tu tok, agak-agak dapat tak kita
                       jumpa dengan gajah-gajah tu esok?
tok batin      : manalah saya tau, saya tak buatpun 'appointment'
                      dengan gajah-gajah tu.  tengoklah, kalau ada,
                      adalah,  kalau takde nak buat macamana.

mendengar je jawapan yang tok batin bagi tu, terbahak-bahakla semua yang ada di situ, ini termasuklah si jurukamera.  visualnya apa lagi bergoyanglah...namun, ia tetap digunakan untuk siaran.  semua yang mana menonton siaran tu, tak dapat menahan ketawa peristiwa daripada jawapan yang tok batin beri.

No comments:

Post a Comment