Sunday, November 7, 2010

berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu

"Firman Allah Dalam Surah Ghafir Ayat Ke-60... maksudnya"

"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadah dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina"

Setiap daripada kita pasti pernah berdoa.  Tak kira samada kita berada dalam kesusahan atau kesenangan.  Tapi, kebanyakan daripada kita hanya berdoa ketika menghadapi kesulitan.  Segelintir sahaja yang berdoa kepada Allah ketika senang.

Allah s.w.t tidak pernah memungkiri janjiNya.  Doa kita pasti dimakbulkan Allah tanpa tertinggal satupun.  Sabar.  Allah mempekenankan doa kita pelbagai cara. 

Jangan sekali-kali bersangka buruk dengan Allah.  Berdoalah secara istiqamah, sabar, khusyuk dan ikhlas.

Sejak dua minggu lalu, saya asyik terserempak dengan ayat daripada surah al-ghafur : 60 ini.  Bagi saya, ia adalah mesej daripada Allah.  Saya tahu.  Tapi, tak perlulah saya terangkan di sini, takut riak pula. 

Saya pernah mendengar keluhan daripada sahabat, serta insan-insan yang diuji Allah.  Mudahnya mereka menuduh Allah tidak memakbulkan doa mereka.  Mereka mudah sahaja menganggap ujian yang menimpa mereka itu tanda Allah melupakan mereka.

Kesal dengan fikiran negatif tersebut, saya menyatakan ia adalah tanda kasih sayang Allah kepada hamba-hambanya dengan memberikan ujian yang mampu mereka tanggung.  Juga ia sebahagian daripada kasih sayang Allah untuk mengangkat darjat mereka.

Saya cuma mampu memberi contoh untuk mereka fahami.  Ketika bertugas, ada juga keluarga yang saya kunjungi, tidak mementingkan solat sebagai ibadah utama.  Untuk menegur pula, siapalah saya?  Saya bukan ustazah atau insan berilmu tinggi dalam agama.  Sayapun jahil.  Cuma apabila saya mengakhiri kunjungan, perbualan atau penggambaran, saya mampu menasihatkan, jangan tinggal solat ya.  Kena dekatkan diri kita dengan Dia.  Sentiasa berdoa kepada Allah, insyaallah Allah makbulkan, cuma cepat atau lambat atau dalam bentuk lain aje.  Kadang-kadang tu, Allah simpan untuk akhirat...biasalah kita ni manusia...manusia yang sentiasa buat salah, terutama dengan Allah.  Tapi, Allah Maha Pengasih dan Penyayang, Dia Maha Pengampun...

insyaallah bersambung lagi...topik ini...





1 comment: