Thursday, November 4, 2010

teringat tok...

tetiba teringat pulak kat tok (nenek).  dulu semasa dia masih hidup, saya pernah tinggal di rumah tok kat pulai, baling, kedah.  dia rajin membersihkan belakang halaman rumah.  pokok rambutan..ada la dalam lima pokok, itu rambutan lekang...tapi, yang paling mendapat tempat di hati saya, rambutan masam.  buah masam ni bila dah masak ranum...manis la pulak. 

bila musim rambutan, orang semua kalut ambik buah kat pokok yang buah lekang. mana taknya, isinya manis sangat, tebal dan tak payah susah-susah nak kupas kulit.  saya pula leka kat rambutan masam, selalu kena gelak, tapi ada saya kisah?  yang penting..rasanya masam-masam manis...

semasa hidupnya, tok pernah kena patuk ular kapak malas 2 atau 3 kali.  saya pernah cari pokok kancing baju untuk bagi dia minum pati dan sapu hampas daun tu kat kaki.  dia kata sejuk je rasa kat kawasan bengkak tu. doktor pun terkejut sebab cepat benar dia sembuh.

ok, berbalik dia dok tebas rumput lalang kat belakang laman tu, satu hari, saya tengok la dia dok gali lubang besar.  saya tanya la, "tok, tok nak buat apa ni?", dia jawab, "nak tanam pokok durian."

saya pulak masa tu betul bendul, saya tanya lagi.  "tok, buat apa tok tanam pokok durian ni?".  dia pun terus berhenti menggali dan memandang saya.  " la...nak makan la, hish...kacau betul." bebel tok lagi. tak puas hati dengan jawapan tok, saya tanya lagi, " tok, agak-agak sempat ka tok makan buah ni?, pokok kecik lagi".  dengan nada keras sikit  sambil memandang saya, "kalau aku tak dan makan pun, hampa kan boleh makan, bukannya aku tanam pokok ni untuk aku sorang, aku tanam semua kat sini untuk hampa la...?".  terus sepupu saya dalam dua tiga orang ketawa terbahak-bahak dengan kejadian tu.

mujurla mood tok saya hari tu kira ok la...kalau tak...susah la juga nak bersembang...

al fatihah je yang mampu saya hadiahkan.

No comments:

Post a Comment