Friday, November 12, 2010

alhamdulillah..

3 hari berada di Alor Setar yang baru dilanda banjir besar, akhirnya, insyaallah saya akan balik ke KL hari ini. Penggambaran terpaksa disingkatkatkan memandangkan saya perlu menyiapkan tugasan untuk siaran 17 November ini.  Hummmm....ada masa 3 hari untuk siapkan.

Alhamdulillah saya ada rakan setugas yang banyak juga membantu saya mendapatkan 'contact' untuk memudahkan saya merakamkan visual yang dikehendaki.  Terima kasih Shahnon. 

Semasa masuk ke kawasan kampung yang dilanda banjir ini, terfikir juga saya, kalau saya di tempat mereka macamana ye?  Simpati saya masih berbaki lagi.  Alhamdulillah sebelum sampai ke Alor Setar, saya bersedia membuat perancangan jika mangsa enggan ditemubual apa yang patut dilakukan.  Tambahan pula bila sampai ke IPD Kota Setar, pihak berkuasa berkali-kali mengingatkan saya, salah seorang mangsa yang masih kehilangan anak enggan ditemubual.  Saya nekad mengajak Zakiah untuk menghampiri mereka.  Tetapi, hari pertama mereka tiada di khemah.  Namun saya tidak berputus asa...teruskan juga niat untuk menyiapkan tugasan.

Semalam semasa penggambaran di Perlis, tetiba wartawan TV9 menghampiri saya, bertanyakan tugasan yang saya nak buat.  Saya menerangkan saya lebih menumpukan tugasan kepada keluarga korban banjir.  Terus mereka minta no telefon mangsa korban.  Dalam hati berkira-kira, nak bagi ke tak nak.  Tak pe lah bagi je, sebab saya bertugas kerana Allah dan buat apa saya nak kedekut, kerana saya dah tahu dan bersedia untuk kisah korban banjir.  Mungkin mereka tidak bersedia.  Kalau dah bersedia dari KL lagi mereka dah tahu apa  nak buat dan dengan siapa nak deal. Patut tahu berapa orang terkorban di mana dan siapa mereka boleh dapatkan maklumat.   Ni minta terus je dari saya, senang kerja... Bijak! Mungkin baru tahu 'story' korban mangsa banjir lebih menarik. Sebab senang je minta dari saya, 'kak boleh bagi  nombor mangsa banjir tak?  siapa ye?  kami tak ada no.  Kesiaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnn

Banyak dugaan semasa shooting ni.  Setiap orang mungkin ada cara tersendiri.  'Cameraman' dari awal sampai ke Alor Setar sampailah nak balik...telefon di tangan mengalahkan Perdana Menteri...Hishhh...mudah-mudahan visual cantik dan boleh edit....Kalau idak...'confirm' saya nak ngamuk.  Tunggu je balik KL ni. hehehe

Tinggal satu aktiviti je lagi nak siapkan lepas solat Jumaat ni dan lagi satu...mudah-mudahan semua beres. Visual cantik.

No comments:

Post a Comment