Wednesday, November 24, 2010

itu bukan salahku...

Muhasabahlah diri…
Apakah perasaan seseorang, apabila kesalahan orang lain dituding kepada  anda?  Dengan bahasa mudah, anda dituduh aka difitnah?  Itulah yang pernah teman saya alami.
Lepas cuti hari raya, memang le saya berjumpa dengan rakan-rakan.  Dari satu kisah kami ke satu kisah lain, mengimbas kembali nostalgia lama.  Biasa le semuanya jadi kisah paling indah.  Tah kenapa tetiba teman baik saya si KT – kena tuduh, sebabnya ikutilah kisahnya.
Satu hari, teman saya dipanggil secara tiba-tiba oleh ketuanya.  Dia dituduh membawa mulut mengenai  rakan sekerja lain yang mempunyai masalah rumahtangga.  Dia cuma diberi peluang untuk menjelaskan perkara yang berlaku dan tanpa melakukan keadilan  yang sewajarnya, rakan saya dituduh menyebarkan masalah rakan sekerjanya kepada orang lain. 
Aneh betul, ketuanya memberi alasan rapuh.  Dia diminta untuk meminta maaf kepada rakan setugasnya yang bermasalah dengan alasan dia lebih senior… wajarkah?  Waima apapun, dia tahu, dia tidak akan dibela ketuanya memandangkan pengalaman bekerja di bawahnya beberapa tahun.  Dia bukanlah ‘favourite’ .
Pada hal kisah sebenarnya rakan setugas lain yang membawa kisah rumahtangga tersebut kepada rakan yang lain.  Oleh kerana menghormati ketuanya dia akur.  Tapi, dalam hati, dia berikrar akan mencari siapakah yang bersalah, dia atau orang lain? Yang penting, yang benar tetap benar.
Setelah beberapa kali menghubungi rakan setugas yang bermasalah tersebut, tahulah rakan saya, bukan dia puncanya.  Tetapi rakan lain yang membawa mulut dan kita panggil je si Ada.  Ada ni memang dari dulu suka mencari pasal dengan orang lain.  Teman yang bemasalah ini, kita panggil je si Bedah. dia seorang yang baik dan tidak mengganggu orang lain.  Malangnya kisah peribadi di pejabat rakan saya si KT (kena tuduh) ini sentiasa kecoh dengan mulut-mulut yang tidak ada insuran.
Kisah sebenarnya yang menyebabkan  si KT ni kena tuduh, satu hari si  KT ni, terbacalah medium media yang mengkuis sedikit sebanyak rahsia rumahtangga si Bedah.  Jadi, tanpa disedari si KT ni geramkan  bekas pasangan si Bedah ni, diapun ajuklah cara si x Bedah ni  berbahasa dengan pasangan barunya.  Kisah ni cuma 3 oran je yang tahu dan si KT ni tahu benar siapa. Biasala benda kecik, si KT pun dah lupakan halt u. Tiga hari je si KT ni memberi isyarat kepada 2 orang rakan setugas lain maklumlah si KT ni sibuk nak buang masa dengan gosip tak bawa untung tu.
Tah apa musibahnya, si KT satu hari dipanggil ketuanya.  Cara ketuanya panggil dia dah tahu, ia bukan berita baik.  Ketuanya pun soal le apa yang patut dan si KT ni pun teranglah dengan jujur apa yang sebenarnya berlaku.  Bagaimanapun, si ketua ni kata…si KT yang salah sebab dia senior jadi dia patut kena minta maaf kepada Bedah.  Si KT secara jujur menjelaskan kepada ketuanya, dia tak pernah bawa mulut, Cuma 3 orang je  yang tahu kisah ni.  Tapi, si ketua tetap kata KT salah.
Bila si KT ni berjumpa dengan si Bedah, sahihlah, terang lagi bersuluh.  Mereka bersemuka dan si KT ni tanya Bedah apa yang berlaku?  Rupanya si Bedah meluahkan rasa tidak puas hatinya apabila rakan-rakan setugasnya bertanyakan soalan peribadi, siap gelakkan dia dengan masalah rumahtangganya. 
Dari perjumpaan kami, tahulah sebenarnya si Ada yang bawa cerita, siap bukak kemudahan internet tunjukkan lagi kepada rakan lain mengenai masalah Bedah kepada orang lain.…dan yang paling baik sekali, ‘superior’ pun tumpang sekaki.  Dan paling indah sekali, mereka seorang pun tak ‘membela’ si KT ni. 
Malas dengan rakan setugas yang memang benjol. Si KT tetap memohon maaf kepada si Bedah. Si Bedah maafkan.  Tapi, si KT memberitahu perasaannya yang terbuku di hati kenapalah ada manusia yang ‘jahat’?  Si Ada pun berkata, alah mereka tu memang mulut jahat, tambahan pula geng…jadi jangan harap la si KT akan menerima pembelaan walaupun bukan dia puncanya beritah hangit tu tersebar.
Bila si KT dah tahu, dia pun jumpala si superior ni dan memberitahu, dia dah tahu siapa puncanya kisah si Bedah tersebar.  Si superior ni dengan muka selamba bengong, dia tanya siapa?  KT terus jawab si Ada.  Superior ni buat dek je.  Pada hal superior ni dengan anak-anak buahnya yang heboh.  Tapi takpe, si KT ni berkata dalam hati, aku ada Allah, hanya Allah yang tahu siapa benar dan siapa tidak. Mudah-mudahan Allah je yang membalasnya.
Lalu si KT pun muhasabahlah dirinya . Tapi, barang diingat, dia bukan muhasabah sebab ketuanya.  Muhasabahnya disebabkan dia ingatkan ini adalah amaran daripada Allah.  Dari mula dia was was dengan tuduhan ketuanya, dia memang tak lekang daripada teringatkan Allah.  Hanya Allah yang berada diingatannya.  Sejak saat tu selepas solat, KT sentiasa berdoa kepada Allah, jika benar dia yang salah dia redha dengan apa yang berlaku  dan mohon Allah ampuni dosa-dosanya, dan jika benar, dia dianiaya, dia berdoa agar dia dijauhkan dari orang-orang yang memfitnah, dan jika rakan-rakan setugasnya bukan jenis orang yang memfitnah, kekalkanlah dia bekerja bersama mereka.
dia yakin benar dia difitnah.  Katanya lagi, “itu bukan salahku” Dia tahu doa orang difitnah akan makbul segera. Dalam hati, dia bekata, jika benar aku difitnah, pasti doaku akan dimakbulkan Allah dengan segera, tetapi jika memang aku yang salah, aku tetap di sini (bekerja dengan rakan-rakan di daerah lama).
Setiap masa dia berdoa tak kira samada solat wajib atau sunat KT berdoa. “Ya Allah jika benar aku orang yang bersalah,  maka kau ampunilah aku dan aku redha dengan ujian yang bakal aku terima daripada engkau dan aku bertaubat ya Allah, demi Mu ya Allah, aku tidak pernah terniat nak menganiaya dan mengaibkan orang.  Dan jika benar aku sengaja difitnah dan diaibkan  maka Engkau tolonglah aku.  Jika mereka membawa mudarat kepadaku, jauhkan aku daripada mereka jika mereka adalah dalam golongan orang-orang yang memfitnah aku.” Jika aku akan lebih buruk lagi bekerja dengan sekian, sekian si polan, tolonglahlah keluarkan aku dan jika aku yang bersalah dan bukan mereka, Kau kekalkanlah aku di sini.”
Dalam tempoh berdoa tu, si KT memang yakin dia tidak bersalah, tapi dalam pada itu was was la juga, dia fikir mungkin benar dia bersalah. Maklumlah, dia ingat doa dia akan dimakbulkan Allah dalam 2,3 hari je.
Allah memang Maha Mendengar, Maha Besar.  Dalam dua minggu aje, si KT ni ditukarkan ke daerah lain dan persekitaran yang lebih baik.  Doa si KT dimakbul Allah dengan segera.  Memang benar, doa orang teraniaya memang makbul dan bagi kita yang suka memfitnah orang muhasabahlah diri jangan nak munasarawak orang je.. (maksudnya jangan nak tuduh orang je yang salah)  buatlah keputusan yang bijak lagi adil  dan jangan bersikap pilih kasih.
Si KT sampai sekarang di beritahu saya, jika salah seorang kumpulan orang yang menuduhnya kemalangan ke, dia takkan tolong…walaupun di depan mata.  Saya sabarkan dia, saya kata, jangan macam tu, Allah tetap akan balas setiap perbuatan manusia.  Buat apa kita nak berdendam, buat sakit hati dan kotor hati je.  Lebih baik maafkan mereka mudah-mudahan mereka insaf. Mungkin juga  Allah memberi balasan setimpal kepada setiap mereka.  Lambat atau cepat je.
Kepada KT, saya dan juga yang lain-lain.  Allah tidak akan biarkan kita walaupun sedetik.  Setiap dosa dan pahala Allah tetap ambil kira, biarpun sebesar zaraah. Muhasabahlah diri selalu.  Dekatkan diri kita dengan Allah, Allah pasti dekat dengan kita.  Kasihanlah diri kita, jangan berlaku zalim. 
Setiap daripada kita adalah Khalifah. Bertindaklah sewajarnya.  Berlakulah adil.  Hidup ini ibarat roda, Allah bayar tunai.  Kalaupun tak terjadi kepada diri kita, mungkin ia akan dibalas kepada anak-anak atau yang ada pertalian terdekat dengan kita. 
Berhati-hatilah sentiasa. Iblis tidak pernah melepaskan kita daripada tipu dayanya, walaupun sedetik.
Bagi teman saya tu, usah berdendam, biarlah mereka dengan keegoan mereka.   

No comments:

Post a Comment