Friday, November 5, 2010

kepercayaan karut

semalam, di kantin saya nak pesan air. pembancuh air beritahu, dia menghidap sakit mata, dia minta saya  jawab balik.  pelik dengan permintaannya, saya bertanya lagi, "so?  apa masalahnya?"  dia ulang lagi ayatnya tu...saya jawab lagi, "ada masalah ke?".   katanya sehari sebelum tu, ada orang bila nampak mata dia yang merah tu, terus insan tu melontarkan perkataan,  " awak sakit mata, saya sakit bontot". 

Rupanya dia tersalah orang.  Pelik betul orang yang terlalu percaya dengan 'taboo' merepek ni.  ada ke kalau cakap macam tu dia fikir dia tak akan dijangkiti.  siapa la guru yang mengajar dia tu.  saya jawab je, "kalau nak berjangkit, bukan melalui pandang kat mata mesti orang tu akan terjangkit sakit mata juga, tetapi kalau dia gosok mata dan tangannya tak berbasuh dan dia terus buat air bagi orang minum, barulah berjangkit. 

Memang kejadian sebegini selalu terjadi.  Entah mana petua dia orang dapat.  orang yang mempercayai tabu tu bagi saya, keterlaluan.  bayangkan di khalayak ramai dia memalukan orang.  apa la. agak-agak la... kalau kena kat diri dia pulak, apa dia rasa?

saya dah terserempak dengan ramai yang sakit mata, saya pandang je, alhamdulillah tak berjangkit.  tetapi, kalau saya tersentuh barang atau makan minum yang juga disentuh pesakit tu...maka berjangkitlah juga...

mungkin ada yang marah dengan kenyataan saya, tapi logik akal...ye ke?  macam ni lah, tepuk dada tanya hati tanya akal.

1 comment: