Sunday, September 22, 2013

SEDEKAH DARAH - ANDALAH WIRA


Assalammualaikum,

Pagi tadi tetiba rasa nak menderma darah.  Hari ni malas nak masak, jadi ke KFC beli nugget untuk sarapan.   Saya terus belok kereta ke kawasan berhampiran masjid At Taqwa Taman Tun Dr Ismail, saya hentikan kereta, habiskan naget ayam tu.



 Hari ni Allah permudahkan niat saya.  Ada 3 orang menunggu giliran berjumpa doktor.  Rasanya hari ini paling cepat.

Tapi, kali ni jururawat lelaki yang buat, tak sakit, sebelum ni, 3 bulan lepas, jururawat wanita tusuk jarum di lengan dari mula darah keluar sampai habis, sakit je.  Lebam pula 2, 3 hari.

Kali ini sikit pun tak lebam.  Kalau kita menderma darah, kita dapat selamatkan 3 nyawa.  Saya tak mampu nak sedekah atau beri bantuan material sebanyak orang kaya, tapi, saya mampu apa yang saya terdaya.  Menderma darah adalah langkah terbaik.

Dah siap, rehat sebentar dan terus ke pantri untuk makan.  Semangkuk nasi ayam kampung, dan 2 jenis kuih.  Oklah.  Juga segelas air milo.  

Siap makan, saya makan ubat folic asid.  Hati saya rasa tenang dan puas.  Gembira sekurang-kurangnya saya dapat membantu dan juga menyelamatkan nyawa seseorang yang mungkin juga ibu, bapa, abang, kakak, adik, suami, anak seseorang.

Apa kata jika anda tak pernah menderma darah, cubalah.  Sekali buat, mesti anda nak buat lagi.  Betul, saya rasa amat tenang dan puas.  

Mungkin Allah gantikan dengan perasaan sebegini.  Jom menderma. 




No comments:

Post a Comment