Monday, September 23, 2013

KONGSI SEMUA RASA DENGAN ALLAH SEBAIKNYA...




Bila kita gembira, sedih, marah, bingung dan sebagainya.  Apakah yang selalu kita buat?

Ada yang mengadu pada seseorang.  Tak kira saudara sendiri atau teman-teman, malah ada juga yang mengadu pada orang asing dan wujud juga luah rasa pada haiwan belaan atau apa saja yang terlintas di hati.   Benar, ada masanya beban atau rasa yang ingin kita kongsi tu memberi satu kepuasan kepada kita.  

Tapi, seringkali juga kita lupa untuk berkongsi segala rasa dengan Allah, yang lebih tahu mengenai kita.

Peringatan untuk diri saya juga.  Kadangkala kita lebih percayakan manusia, padahal, manusia itupun tidak memahami kita sepenuhnya.

Satu-satunya tempat yang paling terbaik untuk mengadu segala rasa hati, adalah kepada Allah sendiri.  Bila susah kita mengadulah kepada Allah, Allah lebih mendengar malah lebih mendalam lagi Dia tahu dan merancang untuk kita.

Cubalah, segala rasa di hati kita, kita mengadu kepada Allah.  Percayalah, hati kita akan ada segala rasa yang kita inginkan.  

Allah memberi apa yang kita perlu dan pada masa yang tepat.

Betul, jika ditoleh ke belakang masa yang berlalu... benar, ia ada hikmah di sebaliknya...

Masa terbaik untuk berdoa ketika sujud.  Waktu itulah paling dekat dengan Allah, lebih dekat daripada urat leher kita.  

Detik yang terbaik untuk kita mengadu adalah ketika semua orang tidur... nyenyak sekali.  Apa salahnya kita bangun dan bersama Pencipta kita, kita luahkan segalanya.  Mintalah apa saja.

Dia Maha Mengetahui  dan Maha Memberi.  Kadang kala bukan dalam bentuk yang kita pinta.  

Cuma, adakah kita bijak dalam berfikir, ujian yang Allah berikan dalam pelbagai bentuk dan pada setiap saat. 

Percayalah dan cubalah...mengadu kepada Allah ketika semua orang sedang tidur.  Bermunajatlah, insyaallah hati kita tenang saja.  

Atau pada bila-bila masa kita ingin berbicara dengan Allah... lafazkanlah dengan cara yang sopan dan tertib, solat dan berdoa...


No comments:

Post a Comment