Monday, October 21, 2013

KEINDAHAN BULAN



Dua malam lalu, saya pulang agak lewat dari ofis.  Biasalah bila keluar je... saya suka melihat alam nan indah ciptaan Allah.

Kebetulan malam tu, bulan penuh ditambah pula dengan lingkaran cahaya di sekelilingnya.. agak besar... 

Dulu masa kecil, mak saya selalu beritahu, jika lingkaran sebegitu ada maknanya.

Sayangnya saya dah lupa apa yang orang dulu andaikan... termasuk juga bila lingkaran cahaya di sekeliling itu kecil.  Ada juga maksudnya.

Tinggal di kawasan bandar ni, jarang sekali dapat melihat keindahan waktu malam yang dipagari bintang atau bulan penuh besar nan indah.

Maklumlah cahaya lampu telah 'merampas' cahaya bulan dan bintang.

Tapi, kalau berada di kawasan gelap - maksud saya macam hutan atau kampung yang rumahnya jarang-jarang... ha.. bolehlah lihat.

Saya suka melihat keindahan alam, lautpun saya nampak cantik, tumbuhan hutanpun saya lihat molek, begitu juga dengan awan di kawasan pergunungan ... indahnya...

Mungkin bagi orang lain tak ada apa... tapi, cubala lihat di sebaliknya... tafsirkan sendiri... insyaallah anda dapat menghargai apa saja yang berada di sekeliling kita...

Bila lagi kita nak menikmati keindahan... selagi kita diizin bernafas... 

No comments:

Post a Comment