Friday, October 11, 2013

rezeki tak disangka-sangka...

ni bukan hak saya... tapi hak Allah

Assalammualaikum,

Alhamdulillah, minggu lepas dan minggu ini, Allah dah mengirim rezeki yang tak disangka-sangka daripada arah yang tak disangka-sangka... bukan saya nak riak di sini, tapi nak kongsi... 

Jumlahnya Alhamdulillah... agak banyak juga...

Saya amalkan tip ini daripada ustaz-ustaz di radio IKIM dan juga tazkirah...

Berdoalah dengan ikhlas...mintalah sungguh-sungguh dan tanpa jemu...

Saya selalu minta pada Allah begini.. ya Allah Kau kurniakanlah padaku rezeki yang tak disangka-sangka daripada arah yang tak disangka-sangka bagaikan air hujan mencurah-curah...dalam semua solat dan setiap kali berdoa...

Bila Allah timpakan ujian...kehilangan harta benda atau musibah apa saja... redha je...dan berdoa mintalah pada Allah...

Ya Allah dengan musibah ini, Kau berilah ganjaran dan gantilah dengan yang lebih baik... doa ini saya dengar daripada ustaz yang menceritakan pengalamannya bila ditimpa musibah... 

Saya pernah tak mendapat sebarang pendapatan...selama lebih 10 bulan...wang simpanan? dah habis guna beli rumah... dan alhamdulillah saya tak pernah kering wang...ada saja...padahal ikutkan duit dah tak ada dalam tangan...mana nak bayar kereta, rumah, maintainance, bil semua... tapi saya dapat bayar... Alhamdulillah.. masa itu juga hutang rumah saya langsai awal dan hutang keretapun langsai... caranya?  hanya Allah yang tahu, tak tahu mana datangnya wang tu...

Jangan sekali-kali cakap duit tak ada... kalau orang tanya..kita asyik jawab..duit takdak...maka duit tu akan tak adalah...

Bila balik ke rumah, sebelum masuk bacalah Al Ikhlas 3x, bukak pintu rumah bagi salam samada ada orang ataupun tidak, baca lagi Al Ikhlas 3x dan selawat banyak-banyak, tip ni saya dapat daripada ustaz di radio IKIM.. tak ingatlah pula siapa namanya...tahun lepas saya dengar tip dia ni...

Bila orang minta sedekah atau derma...bagi saja...jangan soal...jangan ragu kata sindiketlah apalah...itu antara dia dengan Allah... kita nak dapat pahala senang...ikhlaskan...bagi setakat yang mampulah...

Kan Allah dah janji, bila kita infaq dan sedekah.... Allah akan ganti balik sehingga 700 kali ganda... biar Allah je yang beri...

Tahajjudlah selalu...solat dhuha...puasa ...doa orang berpuasa tidak ditolak...makbul.. infact...doa kita Allah tak pernah tolak... malah kalau tak dapat di dunia...kat akhirat nanti kita akan terkejut dengan balasan Allah akan doa kita yang dikumpul di akhirat... sampai kita akan berkata... Ya Allah kalau aku tahu balasan doaku yang Engkau berikan sebesar ini, sungguh aku akan berdoa setiap detik... ( ha yang ni saya dengar daripada ustaz juga...akan ganjaran doa kita...)

Mula-mula nak buat tu memanglah teramat susah... tapi, jadikan kebiasaan...insyaallah... saya ni pun bukan jenis yang rajin... saya ni tak istiqamah...ni kelemahan saya... 

Bila duit kita sedikit dan rasa amat kedekut...masa itu, eloklah sedekah... memang masa kita kesempitan, kita takut sekali nak bagi duit bila orang minta derma..sebab kalau dalam tangan kita ada RM50 nak guna untuk seminggu...mesti nak keluar seringgit tu..rasa boleh guna untuk kecemasan lain...

Kenapa nak takut?  Rezeki Allah dah tentukan pun... dan bukan semua rezeki kita tu semuanya kita punya... ada sebahagian tu orang lain punya...cuma kita ni macam ejen...kena beri...

Kalau kita makan dengan kawan-kawan ... jangan lupa kongsikan makanan bersama mereka... ataupun belanja air atau bayarkan makanan mereka...

Kalau yang lagi rajin...bacalah surah Al Waqiah...setiap malam...

Pahala besar tu kalau tak di dunia...di akhirat Allah akan bagi...

Allah akan kira biarpun sebesar zarah... ha.. bayangkan kalau setakat sebutir nasi... ha...camana Allah beri pahala tu?

Sungguh..janji Allah itu benar, hatipun tenang... tak risau... 

Apa saja cara yang kita boleh sedekah..sedekahlah...biarlah sehari 20 sen ..tapi buat setiap hari... daripada bagi RM20 tapi jarang-jarang... (ha..yang ni nasihat ustaz...)

Oh ya..ada ustaz masa saya belajar ngaji Quran...dia  beri tip ni, setiap kali selesai solat fardhu... bacalah Al Fatihah sekurang-kurangnya 7x... tapi seeloknya 20 kali... hak yang ni untuk dimudahkan segala-galanya.. termasuk rezeki... kerja... kesihatan...tenang... yang ni memang saya amalkan... Alhamdulillah... amallah...dan rasakan...nikmatnya...

Apa hal sekalipun...mengadulah kepada Allah...kalau dok luahkan pada kawan-kawan...atau saudara mara, mereka mungkin setakat mendengar dan mungkin ada beri bantuan dan mungkin juga tak ada...

Mengadu atau minta kepada Allah... Allah ada caranya... Dia akan beri pada waktu terbaik... Insyaallah...









3 comments:

  1. terima kasih kongsi pengalaman....saya pon dalam keadaan susah skrg ni..saya amal kan sedekah al-fatihah pada ibu bapa dan arwah tiap2 pagi dan doa sebelom keluar rumah..memang ada rezeki utk kita tampa di duga..insyaallah ia nya nyata.

    ReplyDelete
  2. terima kasih sudi kongsi..harap dipermudahkan segalanya dengan izin-Nya....amin..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah sy terbaca blog ini. Terima kash pada yg posting, semoga anda mendapat pahala dan rahmat yg tak terhingga dari Allah swt atas amal jariah ini.

    ReplyDelete