Tuesday, February 22, 2011

sikap manusia tiada akal

sampah di apartment


nak buat macamana bila dah duduk kat apartmen di damansara perdana, flora damansara. 

paling gagal, tiada tempat pembuangan sampah yang betul, tempat letak kereta apatah lagi.

paling memualkan orang suka buang sampah merata-rata.  tak faham betul.  kadang kala terdengar orang buang sampah dari tingkat atas, bukan 'terjatuh' tapi sengaja dibuang dengan kuantiti yang banyak. 

salah siapa?  adakah pendidikan sekolah atau keluarga yang sememangnya tidak tahu cara menjaga kebersihan?


sebelum pergi kerja, keluar je dari pintu rumah, bau air sampah dah menusuk hidung.

itu tak termasuk lagi bila ulat-ulat tergedik-gedik keluar daripada plastik sampah dengan bau yang teramat busuk.  nak termuntah tu.  

air busuk

apa la punya manusia, buat rumah tapi tak fikir kepentingan kebersihan.  bau memualkan menusuk-nusuk hidung.  tak faham, bila dah buat rumah apartmen, fikirlah sikit pasal pembuangan sampah wahai 'developer'.

entah kenapa penghuni apartmen di flora damansara ini tidak berfikir sebelum buang sampah.  untuk menyejukkan hati, selalu juga saya berkata,

"kesian, mak bapa mereka ajar buang sampah sesuka hati."



dah la geli, geleman pulak

sebelum pertengahan tahun lepas, masalah sampah sebegini tidaklah ketara sangat.  sejak sebuah keluarga pindah ke sini, aduh, sakit hati, sakit mata dan sakit minda.

sesuka hati sampah penuh lampin pakai buang diletak di tepi pintu rumah.  ada akal ke tidak? 

pernah ketika dia mengajar anaknya menyapu sampah, sayapun tertoleh ke arah mereka, kemudian sayapun lihat pada tong sampah.  tanpa fikir negatif masuklah saya ke rumah.

esok pagi, la... selonggok 'sampah' yang disapu semalam kat depan rumah.   terima kasih wahai jiran.  pandai juga mengajar anak gadis berusia bawah 12 tahun membersih kawasan depan pintu rumah awak, tapi sampah disapu ke rumah orang...
bila tong sampah tak de, beginilah sikap penghuni pendek akal

inilah keadaan apabila tidak ada tong sampah.  sebelum ni dah beberapa bulan juga la tak ada.  bila pergi buat aduan masa bayar 'maintainance' semua kakitangan buat muka terkejut, konon tak sangka pula tak ada tong sampah.  katanya, tak pernah ada orang buat aduanpun.

malunya kalau orang luar masuk kawasan perumahan ini
peliknya, jiran pelbagai bangsa, melayu, india, afrika, nepal, cina semua ada kat tingkat saya duduki itu.  entah ada akal ke tidak.  buang sampah kat sebelah dinding rumah orang, tak reti-reti nak letak sampah elok-elok ke?

itu tak termasuk segalah kejadian jenayah, di sinilah tempatnya.  sebut je apa kejadian jenayah yang tak ada kat sini?  semuanya ada.

No comments:

Post a Comment