Tuesday, July 2, 2013

TILAWAH AL QURAN ANTARABANGSA 2013 - MALAYSIA




Assalammualaikum,

Maaflah dah lama tak menaip di sini.  Sejak kamera saya rosak dan nak kena beli baru... buat saya sukar nak membuat 'entri' baru. Eleh.. alasan tu kot.  Sebenarnya ada banyak kisah kalau saya nak kongsi.  Gambar-gambar yang saya ambil tu banyak juga... hmmm.

Semalam, saya mendengar bacaan qariah dari Indonesia.  Not bad. Hari ini, saya terpegun dengan bacaan qari dari Palestin.  Sedap bacaannya.  Ye la saya ni jahil... tak pandai sangat pasal makhraj, taranum, tajwid dan sebagainya.  

Agaknya dia al hafiz kot, dia perdengarkan bacaan tanpa melihat sangat pada naskhah al quran.  

Bila habis baca, baru tau dia dari Palestin.  Bergetar hati, bila  lagu yang dia bawa... sampai ada beberapa penonton yang membalas...(maksud saya di sini, bila orang arab suka sesuatu dia akan bertindak balas dengan suara.. ha macam tu lah...)

Saya pun bila dia tarik kat ayat yang ada Allah... sayapun tersebut dalam hati... subhanallah... sedapnya... 

Senang cerita hati saya tertambatlah dengan bacaan mereka kali ini.  Ramai juga peserta kali ini yang baik bacaan mereka.  (Bagi sayalah... maaf sekali lagi, saya ni jahil)

Tetiba saya teringat sorang pakcik kat kem pelarian Palestin di Lubnan... kem Sabra Syatilla... rindu sangat kat saudara-saudara ku di sana... kalaulah saya banyak duit, nak je pi sana... rindu sesangat...

Kita tunggulah siapa yang akan dinobatkan sebagai johan nanti.  

Oh ya... hadiah kali ini saya suka sangat.  Berbaloi-baloi.  Barulah rasa ilmu akhirat dah menjadi satu acara yang dititikberatkan...



No comments:

Post a Comment