Thursday, January 10, 2013

ROH TERGANTUNG - AKIBAT BERHUTANG

Amboi dah lama saya tak menjengah di blog ni ya.  Sibuk banyak. Kena pula... dok panggil 'mood' tak mai mai.

Ha... nanti apa yang berlaku pada saya sebelum ni, akan saya ceritakan ya.

 Malam ni, alhamdulillah berkesempatan menonton Forum Perdana di TV1 - tajuk, ROH TERGANTUNG - hutang.  Menarik tajuk ni.  

Hutang, ramai orang berhutang tapi, tak niat nak pulang balik.  Patut ka?  Saya antara pemiutang.  Tak payahlah saya bercerita mengenai ini.  Nanti hilang pahala. 

Hutang pula ada banyak cara, ada yang kata nak pinjam, nanti ada duit akan pulangkan.  Tapi senyap terus.  

Ada pula yang ajak kongsi bisnes, alih-alih, diam seribu bahasa.  Kalau sikit tak apa,  ni ribuan... terpaksa redhalah dengan musibah ini.  Mungkin ada hikmah di sebaliknya.  

Tapi bagi orang yang menipu, amankah kehidupan mereka?



Ha, macamana yang orang dok kata roh tergantung?  Ha.. mai nak kongsi perbincangan malam ni.  

Ustaz Kazim Elias dan Dr. Ahmad Bashir adalah panel jemputan malam ini yang bertempat di Padang Awam Kuala Ketil, Kedah.

Antara intipati yang sempat saya ambil. 

Orang yang memberi hutang mendapat pahala yang besar. Orang yang bersedekah dapat 10 pahala, tetapi orang yang memberi hutang dapat 18 pahala.  Sebabnya orang yang mendapat sedekah kita tahu, dia tak akan pulangkan duit balik.  

Orang yang berhutang banyak, kebahagiaan hilang, sebab takut dengan orang nak kutip hutang. Malam-malam tidur tak lena, dok fikir pasal hutang, nak bayar hutang, perbelanjaan tak cukup. 

Nabi berkata, sebaik-baik manusia, orang yang membayar hutangnya dengan jalan terbaik. 

Bila nak berhutang, kita niatkan untuk bayar balik hutang itu.  Allah akan bersama-sama orang yang nak bayar hutang.  Tetapi, jika dia berniat tak nak bayar hutang, Allah akan melingkupkan segala perniagaannya akibat niat yang tak baik itu.

Malah, orang yang nak menunaikan haji pun disuruh membayar hutang.  Kita wajib membayar hutang samada kita pernah meminjam kepada orang Islam ataupun bukan Islam.  Ha ini termasukalah kepada bank... ingat tu..

Orang-orang yang berhutang, carilah jalan untuk bayar hutang balik, nanti roh tergantung.  Tak ke terseksa nanti? Sekarang ni memang la kita tak terasa dengan perbuatan kita, tapi bila mati nanti? 

Jika kita berniat untuk bayar balik, insyaallah Allah akan permudahkan sampai kita berjaya melunaskan hutang kita.  

Kalau kita berhutang tapi, tak mampu nak bayar...ialah memang tak mampu pun bagi yang terlalu miskin. 

 Yang pertama kita panggil kafalah - orang yang menjamin untuk bayar hutang dia.  Contohnya pada zaman Rasulullah, apabila nabi enggan menyembahyangkan jenazah orang yang berhutang, Saidina Ali menawarkan diri untuk menyelesaikan hutang itu.

Yang kedua kita minta kepada waris - mak bapa, isteri, anak-anak untuk bayar balik hutang.  Bab ini, seeloknya orang yang berhutang, catitlah dan beritahu kepada isteri dan anak-anak untuk bayar hutang jika ajalnya tiba-tiba datang.  Kesian kat roh dia nanti. 

Jika kita yang mampu, tolong bayarkan hutang orang,  Allah yang akan menjamin orang yang membayar hutang itu di hari kiamat.  Ha, barang diingat, ini bagi orang yang memang tak mampu langsung.  Bagi yang mampu, tapi saja-saja tak nak bayar, ha... sendiri mau ingatlah. 

Bayarlah hutang, biarpun kita berhutang dengan along.  Tetapi, carilah jalan untuk membayar hutang, supaya hidup berkat.  Kalau dah tak mampu, hiduplah cara seadanya, tak perlulah untuk memenuhi nafsu kita dengan mengikut orang lain.

Hutang ini bukan saja menyusahkan orang yang memberi hutang, dah la ditipu bagi yang tak nak bayar,  orang yang berhutangpun hidup tak tenang... ada saja bala yang menimpa.  

Saya setuju, jika kita berniat nak bayar hutang cepat, insyaallah Allah permudahkan dan Allah akan tunjukkan caranya dan beri jalan penyelesaian.  Betul.

Bagi yang masih buntu cara nak bayar hutang,  apa kata cuba tip ni.
1. Bayar dulu hutang yang jumlah paling kecil.  Langsaikan dulu.

2. Kad kredit ini antara yang menambah hutang.  Kalau boleh, lebihkan bayar hutang kad kredit daripada jumlah minimum.

3.  Kalau hutang kereta, rumah, jika bulanan dalam RM800, lebihkanlah jadikan RM900.  Insyaallah akan kurangkan jumlah bulan (jangka masa pinjaman kita)  
Usahlah menyusahkan diri dengan hutang.  Tapi, di sini kenalah bertekad, untuk kurangkan perbelanjaan tak perlu.  Mungkin kasut baru, mekap, baju baru dan makan di restoran mewah.  Insyaallah boleh.

Solat tahajjud dan dhuha amalkan secara istiqamah.  Minta pada Allah, insyaallah Allah akan tolong.  Jalinkan silaturrahim, kita akan rasa tenang dan rezeki akan bertambah.

Saya pernah terdengar, kalau orang datang ke rumah kita, layanlah dia dengan baik kerana ia membawa rezeki ke atau rahmat untuk kita tuan rumah dan akan membawa keluar dosa-dosa kita, kalau tak silaplah...

Pahala kita melayan tetamu dahsyat.  Kalaulah kita tahu, rasanya hari-hari kita nak tetamu bertandang ke rumah kita kan...

Wallahu'alam.  




No comments:

Post a Comment