Sunday, January 27, 2013

MENU RINGKAS - DI KAMPUNGKU


Ha, ni lah menu untuk makan tengahari tadi @ petang.. pukul 4 lebih baru terasa nak makan nasi.

Dok fikir apa nak masak.  Mak kata ada sardin, lepas tu dia suruh buat sambal tempoyak.  Hm.. ulam?  Ha... ulam temu, kesukaanku.

Jadi, hari ni masak sardin goreng, lobak jeruk goreng telur, sambal tempoyak dan ulam temu.  Maveles lah.


Alamak, sardin cap king cup, bukan kegemaranku.  Tapi, itu je yang ada.  Agaknya abang saya yang beli tu.  Kalau saya beli untuk mak, saya beli cap ayam, sedap.

Saya bukak 2 tin kecil, sebab ada seorang jiran mak datang.  Jadi, nak bagi sedap, saya asingkan sos sardin tadi, lepas tu saya goreng isi ikan.  Tak sangka hasilnya maveles la...sedap pula. Ish sendiri angkat bakul.

Ni dia resepi sardin tu.

bahan-bahan
1. sardin dalam tin, asingkan sos atau kuah dan goreng isi ikan tu ye
2. bawang sederhana besar 1 labu, hiris bulat atau separuh bulat, kasi tebal ya
3. cili padi dalam 5 biji, kalau tak nak cili padi sebiji cili merah dipotong serong pun ok jer.
4. sos cili dalam 3 sudu besar
5. sedikit garam
6. minyak 2 sudu besar

cara buat

1. panaskan minyak, masukkan bawang besar dan cili padi, bila dah layu, masukkan sardin dan sosnya... 
2.  bila dah menggelegak, masukkan sos cili tadi dan akhir sekali garam.
3.  kacau perlahan dan bila dah masak angkat.  (barang diingat saya tak minat makan sardin masak asam... jadi, kat sini kalau yang minat nak tambah air asam silakan, ikut suka tekak ler



Ha, tu dia sambal tempoyak.  Memang sedap.

bahan
1.  cili padi 7 biji @2 biji cili merah - ditumbuk kasar, jangan halus sangat tau
2. masukkan cili tumbuk tadi dalam piring, kemudian masukkan pula tempoyak... kacau rata.  dah siap





Ulam temu kat atas... bukan kunyit tau, rupa je macam kunyit, yang muda tu putih kuning dan bila tua dia kuning macam kunyit...sikit je kuning tu
Sapa yang pernah makan tau la rasa dia, rangup dan manis, nak habaq rasa macam mana tak pandai la pula, kira macam ubi kayu sikit...sikit jer tau rasa dia.

saya suka ulam temu ni sebab wangi dan sedap.  maaf tulis ye.  kalau kita buang air kecil, bau harum.  pak menakan saya temu ni baik untuk rahim wanita... 

tapi, kalau kita sendawa pun wangi... itu yang saya minat sangat... lagi satu, cina suka sangat ulam ni.



ha, atas ni jeruk lobak putih - kategori lobak separuh masin..ia tak masin sangat dan rasa manis sikit...

bahan-bahan

1. lobak jeruk masin dalam 5 hirisan panjang tu, dihiris kecil-kecil
2. 2 ulas bawang merah dihiris
3. minyak untuk menumis
4. telur 2 biji

cara
1. panaskan minyak
2. masukkan lobak dan bawang sekaligus, dikacau hingga garing sikit
3. masukkan telur, jangan kacau terus, biar dalam 30 saat baru kacau perlahan-lahan, biar ayam tu ketul-ketul sikit.  bila dah masak baru angkat ...hidang terus

jiran mak yang datang tu dia ada sakit sawan, tadi dia jatuh terlentang.  dia ni kena makan ubat sebab sawan dia serang tak tentu masa. kesian dia.

jadi, kalau kita tengok dia macam ala-ala bendul sikit. dia suka mai ke rumah mak sebab dia kata tenang.  kat rumah dia, dia kata runsing, dia takut kat menantu perempuan dia.

sebenarnya dia selalu kena marah dengan anak-anak dia tak bagi datang rumah mak.  nak tergelak juga, barang kemas jiran mak ni hilang, depa tuduh mak.  ada ke?  yang anak dia dok perabih duit bantuan jkm dan juga zakat..serta baitul mal, anak dia tak bising pula... eh, takkan nak bisingkan? dah masuk poket sendiri.

yang heran, rumah sesiapapun depa tak bagi mak depa pi.  tapi, kalau dok kat rumah asyik kena marah dengan anak menantu.  si menantu pula dia dok mengadu tak bagi cakap dengan sesiapapun, termasuk bila bisan dia datang, menantu dia marah suruh dok diam-diam... ish..kesian dia... bila dia dok kat rumah depa tak mau sembang dengan dia, yang depa tau marah dan minta duit dia saja...

tadi ada dia bisikkan pada saya, duit yang orang bagi.. (tetamu datang ke rumah mak masa dia ada...sedekahkan duit kat dia)  dia simpan diam-diam dalam poket.  dia kata tak boleh simpan di rumah, nanti anak dia ambil macam tu saja... dia kata kena simpan kat baju dia senyap-senyap...nanti habis dikerjakan anak-anak.  kesian dia...

ha, tadi adalah pertama kali si kakak ni makan sambal tempoyak.  bila dia gaul sambal tempoyak tiba-tiba muka dia panik.  dia tanya, "ni apa dia kakchik? pelik pun.."

"sambal tempoyak. tak pernah makan ke?."  tanya saya...dia geleng kepala.

"tak pernah, nak buat macamana dah ambik kena makan juga..."

suapan pertama terus dia tersenyum.  "sedap no..."  

alhamdulillah tetamu mak tambah nasi 2 kali.  dia kata seronok makan di rumah mak, sedap.

tadi masa dia mai sebelah petang, dia minta kat saya tempoyak.  saya bagi la tempoyak kosong tu dan saya pesan kat dia suruh dia tumbuk sambal.

sambil berlalu pergi, dia beritahu nak balik makan nasi lagi nak makan dengan tempoyak.

tempoyak tu memang sedap.  orang jelebu bagi.  tak masam sangat dan masin dia ok sangat.  memang sedap.  lagipun saya letak kat freezer... tahan lama dan taklah jadi masam sangat...

apapun kalau balik kampung makan apa saja pun sedap.

jadi, masak je apa yang ada...maveles jadinya... hehehe

No comments:

Post a Comment