Saturday, January 19, 2013

kisah balasan sedekah



Kisah ini saya ambil dari buku FADHILAT SEDEKAH JILID 1&2 oleh Syaikhul Hadith Hadrat Maulana Muhammad Zakariya Rah. 

Antara isi kandungan kisah sedekah ini, Hadrat Habib Aajmi r.a. adalah seorang wali Allah yang termasyhur.  Satu ketika isteri beliau telah siapkan tepung gandum untuk membuat roti kemudian telah pergi ke rumah jiran untuk meminta api.  

Ketika itu juga telah datang seorang peminta sedekah.  Habib pun telah memberi tepung tadi kepada peminta sedekah itu.  Isterinya telah pulang dengan membawa api.  Didapatinya tepung itu tidak ada.  Dia bertanya kepada suaminya, "Di mana tepung?".  Suaminya pun menjawab, "Tepung itu sudah pergi untuk menjadi roti". 

Dia tidak percaya dan bertanya berkali-kali.  Beliaupun terpaksa menjelaskan.  "Aku sudah memberinya kepada peminta sedekah".  

Isterinya berkata, "Subhanallah!  Inipun engkau tidak kira bahawa tepung itu sahajalah yang ada di rumah kita untuk dimakan pada hari ini.  Kini apakah makanan untuk kita sekalian?  Kita juga memerlukan makanan."  Sebelum dia dapat menghabiskan perkataannya, tiba-tiba datan seorang dengan membawa satu mangkuk besar dipenuhi dengan gulai daging dan juga bersama roti yang banyak.  Beliau berkata,  "Begitu cepat tepung sudah menjadi roti!  Gulai juga dibawa sebagai tambahan.

Jom bersedekah, Allah menjanjikan jika kita bersedekah harta tidak akan berkurangan, malah bertambah.  Insyallah, itulah harta terbaik kita yang menjadi milik kita yang hak apabila kita diadili di akhirat kelak.  

Jika tak mampu dengan wang ringgit, senyum pun boleh.  Berbuat baik apatah lagi.  

2 comments:

  1. Salam Maulidur Rasul. Terimakasih syer cerita yang sangat bagus. Boleh cerita dekat Muaz. Senyuum Selalu Kak Chik..

    ReplyDelete
  2. senyum tak perlu kata apa-apa, ha..nanti kena mulakan... pada suatu hari .. seribu empat ratus tahun dulu... di satu daerah.....hehehe... insyaallah nanti boleh syer lagi kisah menarik... buku tebal, mata dah kelabu...kena baca siang je...take care

    ReplyDelete