Thursday, January 13, 2011

zikirlah selalu untuk tenteram hati & fadhilat

semalam kelas ustaz ishak din. kelas kami ustaz mulakan dengan soalan kuiz aqidah tauhid.  'very tricky' sebab kena faham betul-betul ayatnya.

kata ustaz, kita seeloknya sentiasa berzikir, samada lisan atau dalam hati. insyaallah hati akan tenteram dan rasa sentiasa dekat dengan Allah.

zikirlah. "laailah haillullah..." atau zikir fatimah, subhanallah33x, alhamdulillah 33x, allahu akbar 33x... sebelum tidur, insyaallah esok apa yang kita buat rasa mudah.

selawat pun ok juga. 

asma Allah pun ada fadhilat tersendiri.  nantilah saya akan sambung...


kalau kurang ingat pada Allah, syaitan pasti kacau.  rasanya semua orang dah tahu macamana penangan syaitan. contoh; saya suka bagi contoh sebab kalau dengar usrah ke tazkirah ke saya nak contoh detail. baru-baru ni saya ada menonton program agama di tv.  aduh... sampai ke hujung baru nak bagi contoh. penat menunggu dengan 'explaination' yang agak'general'. taklah saya menunggu sampai ke hujung sebab tak puas.

ustaz ishak din ni tegas orangnya tapi 'best' usrah yang dia bagi. 

ustaz selalu mengingatkan mengenai munafik.  jangan jadi munafik.  munafik akan ditempatkan di neraka paling  bawah.

sering-seringlah kita pergi dengar ceramah agama, kuliyyah agama, usrah atau tazkirah.  insyallah kita akan mendapat 10 kebaikan, 10 pahala dan ditingkatkan 10 darjat.

soalan ustaz, "siapa paling ramai masuk syurga?"

ramai yang menjawab, " lelaki..."
"salah tu." balas ustaz, sambil tersenyum.

kami pun cuba menegakkan jawapan, "la, nabi kan kata dia tengok dalam neraka ramai perempuan."

jawab ustaz lagi,"saya tanya siapa paling ramai masuk syurga, bukannya penghuni syurga." balas ustaz sambil ketawa kecil.  ustaz ishak din ni, soalannya kena faham betul-betul. teramatlah 'tricky'.

hampir semua terdiam (sebenarnya taklah ramai yang hadir usrah ni).  "yang paling ramai masuk syurga adalah orang susah, kalau saya tanya penghuni, memanglah lelaki..." 

jawapannya disambut dengan ketawa kecil kami.

untuk menambah pahala, segala kebaikan yang kita buat pada orang, jangan diingat, tetapi, kalau orang buat baik pada kita, kita kena kenang sampai bila-bila. mudah-mudahan pahala kita dapat tidak hilang atau berkurangan terus.

kalau kita sebut atau ungkit, maka habislah pahala dan sia-sialah apa yang kita buat yang mungkin menampakkan kebaikan. insyaallah Allah akan membalasnya walaupun sebesar zarah.  biarlah Allah yang membalas, segala-galanya untuk akhirat. 

kadang kala hati kita tak rasa tenang.  buatlah kebaikan seperti bersedekah.  kalau tak mampu sedekah wang ringgit, sedekahlah dengan senyuman pun takpe.. (part ni saya tambah ye)

pendek kata, buatlah kebaikan kita akan dapat 10 kebaikan daripada Allah.  mengadu pada Allah lagi afdhal. tak percaya cubalah... tahajjud, berdoa...nak bersembang dengan Allah, baca le quran...

memang pada mula nak buat, susah sangat, tapi, alah bisa tegal biasa. 

No comments:

Post a Comment