Wednesday, March 27, 2013

SUSAH HATI? AL IKHLAS JAWABNYA




Katakanlah (wahai Muhammad) : Tuhanku adalah Allah Yang Maha Esa; Allah yang menjadi tumpuan sekalian  makhluk (untuk memohon sebarang hajat).   Ia tidak beranak, dan juga tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapun yang serupa denganNya. 

Minggu lepas saya mendapat satu lagi ilmu pengetahuan daripada Ustaz Muhammad.  Alhamdulillah, banyak tip yang dia beri.

Antaranya yang membuat saya tertarik, mengenai surah Al-Ikhlas. Biasalah bila dengar tazkirah adalah sikit gangguan yang menjengah.  

Cerita ustaz, (masa tu yang saya sempat dengar ayat ini...)  ketika tiang Arashy bergegar, maka malaikat semua terutamanya yang ditugaskan menjaga Arashy...berada dalam ketakutan, lalu mereka pun membaca surah Al Ikhlas berterusan tak putus-putuh sehinggalah keadaan kembali tenang.

Jadi, kata ustaz, kalau malaikatpun dah baca Al Ikhlas dan hati mereka kembali tenang... maka eloklah kita amalkan juga.  

Mudah-mudahan kita mendapat pahala dan ketenangan sama dengan malaikat.  Kata ustaz lagi, eloklah kita berzikir selalu...

Ha, kalau ada sesiapa yang rungsing, hati tak tenang, gelisah, cubalah amalkan...walaupun ada pelbagai ayat Al-Quran pilihlah mana-mana.  

Apa salahnya kalau kita baca al-Quran, walaupun satu ayat, sekurang-kurangnya pahala dapat dan hatipun tenang...

jom kita amalkan. 

No comments:

Post a Comment