Tuesday, April 5, 2011

cikgu oh cikgu, tolonglah anak bangsaku

petang tadi sempat makan tengahari...kategori lewat dengan 'cousin'. 

sembang punya sembang, terkeluar la cerita pengalaman dia praktikal kat sebuah sekolah di kuala selangor.

dia mengajar bahasa inggeris, dapat pula kelas terakhir dan terbaik.  dia kata, ada sesuatu tak kena dengan pengetua dan pengajar di situ.

guru-guru di situ tak bersungguh-sungguh mengajar anak-anak murid.  manakan tidak, kalau dah kelas tercorot, tenaga pengajar di situ agak tidak bersungguh-sungguh mengajar anak-anak murid yang dalam kelas lembab ni.  padahal dia kata, budak-budak tu kalau diberi motivasi, memang nak belajar.

macam drama pulak bila dia bercerita perihal sekolah tu.  dia ada la menyuruh seorang budak perempuan ni membaca teks dalam bahasa inggeris, tapi budak ni buat dek je, dah tu berpaling mukanya daripada cikgu ni. dia sikitpun tak takut dengan cikgu sambil buat muka selamba.

akhirnya budak kelas dia pun kata, "cikgu, sebenarnya dia ni tak pandai baca."

dia pun jawab, "oh, maaflah cikgu tak tahu, kenapa tak cakap awal-awal?  takpalah kita buat pelan-pelan.

esoknya, dalam kelas inggeris tu, diapun suruhla budak ni membaca, sambil berkata, " baca tengok cikgu nak dengar, takpa, kalau tak reti langsung, ikut cikgu cakap... tapi cuba dulu la, bunyi macam bahasa melayupun tak pa.. cikgu nak tau saja..."

budak ni, nak tak nak, terpaksala baca...tapi bukanlah tahap tak boleh membaca langsung... kira adala bunyi bahasa inggeris juga walaupun dimelayukan.

"la.. bolehpun, cikgu ingat ke tak reti baca langsung, kalau macam ni, bukannya ada masalah, kita belajar pelan-pelan...ha lama-lama bolehlah..."  tegasnya lagi.

jadi, dia dah berjaya 'tackle' bebudak kelas tercorot tu.  minggu berikutnya, bebudak kelas ni bersemangat nak belajar, sampai minta dia adakan kelas tambahan.  mulanya dia takut nak buat, kerana dia cuma praktikal dan kena minta kebenaran kalau nak buat kelas tambahan...akhirnya usahanya menjadi.

tambahnya, "ish kesian betul la budak-budak tu, kalaulah cikgu sekolah kat situ ambil berat, tentu budak-budak tu boleh ditolong, ni, saya dah habis praktikal macamana nasib budak-budak tu, padahal kalau dibimbing, ada masa depan tu.."

di sekolah tu bebudak kelas A pula, cikgu-cikgu di situ tanamkan perasaan ego.  mereka sedikitpun tidak boleh ditegur kesalahan.  padahal, dia kata, budak-budak kelas tu pun english berterabur...kesian.

ingatke kelas terbaik di sekolah tu, pelajaran pun baik, rupanya boleh dibilang dengan jari je.

dia geram lagi, ada ke soalan peperiksaan penggal pun dia kena buatkan, dah la tak bagi 'guide'.  jadi, dia tak kisah, dia buat juga.

bila nak periksa jawapanpun dia kena buat juga, tapi, dia tak kisah, kerana biasalah budak praktikal dilenjan habis-habisan.

bila dipulangkan semula kertas jawapan.  pandai pulak budak-budak kelas A ni membantah markahnya.  dia tetap tegas dengan pendiriannya.  katanya lagi, " cikgu ni bukannya nak cari kesalahan awak semua.  ini memang markah yang layak awak semua dapat... macam ni lah, kalau tak puas hati, kita buat pilihan rambang...kertas jawapan siapa yang bertuah kali ini... cuba dengar... (dia pun membaca karangan dibuat oleh pelajar kelas tu... lepas tu dia tanya, adakah karangan sebegitu dengan 'grammar' salah, struktur ayat salah...)

barulah pelajar-pelajar di kelas tu mengalah dan meminta maaf atas keegoan mereka.

tambah 'cousin' saya lagi, " kalau salah sikit-sikit tak apa, ni macam budak sekolah rendah tahap english depa..."

beberapa insiden dikongsi lagi...

nak 'ajar' budak-budak kelas tu, dia mengambil keputusan cakap inggeris sahaja tanpa menyelitkan sepatahpun perkataan melayu...

adala budak kelas A nak pergi tandas... " cikgu toilet.."

hello, i don't understand... i am not a toilet.  fine, if you want the toilet take it, but i won't let you go out from the class...

"ok, ok, i want toilet"...tambah budak tu lagi,

"what? you want toilet? what for?"  ujinya lagi...

akhirnya dengan selamba budak tu pun bertanya kawannya, woi.. macamana nak cakap ni, aku nak pi toilet?

akhirnya, dia melepaskan budak tu ke tandas apabila budak tu bercakap inggeris dengan betul.

katanya, dia kesian juga, ada ramai cikgu malas di situ... ada sorang tu dia dapat tahu dan melihat dengan mata kepala sendiri...cikgu tu ambil je buku teks, salin balik teks daripada buku ke papan hitam, jadi, budak-budak tu memang tak ada belajar langsung le.. setakat suruh salin aje..tanpa menerangkan dengan betul... dia kata patut la dia nak masuk ke kelas cikgu tu, cikgu tu tak membenarkan...

'part' paling best ada cikgu tak pernah buat nota/catitan/ringkasan mengenai pengajarannya selama 4 bulan...

kemasukan murid-murid dalam kelaspun berat sebelah, bukannya ikut kecerdikan... itulah, kelas cerdikpun pelajaran tunggang langgang..

tanyanya lagi, macam tu ke sikap pengetua dan cikgu apabila memanggil, anak-anak murid, binatang?

dia kesal sangat dengan sikap cikgu-cikgu yang makan gaji buta tapi tak mengajar.

mendengar ceritanya, saya pun berasa kecewa juga, bagaimana nak majukan anak bangsa, apabila bangsa sendiri mengkhianti dan tidak ikhlas memberi ilmu?

patutlah ramai ketinggalan.

'cousin' saya dalam dilema samada nak mengajar di sekolah swasta ataupun sekolah...am.  saya mendorong dia untuk ke sekolah am... kata saya...

'wani, kakchik rasa elok wani ke sekolah yang am tu, sekurang-kurangnya wani dah buktikan budak-budak kelas tercorot ada minat nak belajar.  cuma pengetua dan beberapa cikgu di situ tak jujur dan amanah dalam tugas diberi...mengakibatkan anak bangsa kita mungkin akan jauh ketinggalan..."

dia pun mengangguk..sambil menambah, "itulah, nak mengajar budak-budak sekarang kena guna psycholgy, bukan buat tak peduli, mesti ada cara nak tarik minat budak-budak tu belajar..."

kesian dia, sampai sekarang cuba apply nak mengajar tapi tak dapat...

saya bukan nak memuji cousin saya, saya tahu dia memang seorang yang bersungguh-sungguh... dia memang ikut contoh allahyarham ibunya... yang juga bekas pendidik..

ada lagi kes mengenai pengalaman cikgu dengan murid...

insyaallah..nanti saya tulis lagi...

No comments:

Post a Comment