Wednesday, January 22, 2014

KISAH BIBIK BUAT HAL DARI MEDAN

pic from google

Entahlah, nak marah kejadian ditipu bibik Medan ni, perkara tu pun dah berlalu.

Kisahnya macam ni.  2 bulan lepas saya dapat tawaran daripada kawan kakak ipar saya yang mengatakan ada bibik lebih… jadi kononnya dia nak tolonglah.

Oh…peluang baik ni, memandangkan saya rasa sedikit lega apabila berfikir, untuk kebaikan mak saya di kampung.  

Mak saya agak uzur, tapi, masih lagi boleh mengurus diri.  Yang saya bimbangkan keselamatan diri dia bila berseorangan… Takut sakit peningnya… nak harap jiran… merekapun ada urusan masing-masing.

Berbalik kepada bibik ni, jadi, kakak Fadzilahpun uruskan… tetapi perlu dibayar RM3500 untuk urusan orang tengah dari Medan.  

pic from google

Setelah ditanya itu ini, katanya semua termasuk dalam kos, jadi, saya dah tak perlu keluarkan apa-apa kos lagi.  

Huh, kalau pasal duit, tak nyempat-nyempat orang kat Medan tu, katanya maid dah ada tak boleh tunggu.

Jadi, bila dah masukkan duit, terus dapat mesej, esok maid sampai.

2-3 hari senyap.  Rupanya maid tak sampai…kononnya sebab saya masukkan duit lambat, jadi, maid tu dah bagi kat orang lain…. hmmm ok…

Lepas tu dapat mesej, hujung minggu 'confirmed' maid sampai dari Port Kelang dan akan dihantar terus ke kampung.  Sayapun apa lagi telefonlah abang saya minta tunggu kat rumah… 

pic from google

Senyap.  Jadi, saya taklah telefon tanya abang saya.  Ingat ke dah selesai..

Dua minggu kemudian, dapat mesej dari Kak Fadzilah maid dah sampai.  Eh… terkejut saya.  La… ni maid mana pula.  

Rupa-rupanya, yang dah sampai dua kali dulu tu tertangguh, sikitpun tak ada inisiatif nak beritahu saya… tapi kalau pasal duit laju la pulak.

Maid ni dihantar melalui 'airport' jadi, saya kena bayar tambangnya pula.

Geram.  Saya pun cakapla kepada kak Fadzilah tu.  Ni apa hal pula?  Kenapa ada masalah tak bagitahu.  Tup tup maid dihantar ke 'airport' dan saya perlu menampung kos penerbangan dia pula.

Eh, saya pula kena 'sound' dengan Kak Fadzilah, niat dia nak tolong… tapi dah jadi macam ni.. Saya malas nak komen.

Yang nak tergelak tu, tak nyempat-nyempat minta saya masukkan duit tambahan penerbangan… katanya agen sana dok minta… entahlah.

Jadi, setelah dihantar ke rumah mak saya, saya tak bertanya secara lanjut apa yang berlaku.. sebab bagi saya, bila saya balik ke kampung saya nak ada pandangan peribadi tersendiri mengenai maid tu.

Tak sampai seminggu berlalu.  Bibik tu buat hal.  Katanya ada pengganti… abang saya tanya apa hal?

Sayapun sms kak Fadzilah tanyakan apa cerita?  Kenapa tak berterus terang bila ada masalah?  Sekali lagi saya kena 'sound' . Malas saya nak tulis di sini… 

Rupa-rupanya bibik tu bercita-cita nak kerja di Kuala Lumpur.  Nak bekerja di kilang ataupun sebagai pencuci… ha.. pulak dah.

Bayangkan rumah mak saya tak ada apa nak dikemas sangat, setakat menyapu lantai atau masak sikit untuk mereka berdua.  

Memandangkan dia takde kerja.. jadi, mak suruhlah dia bersihkan kawasan di belakang rumah… La.. dia tak nak… dia mengadu kepada orang tengah yang dia kena tebas hutan… hahahah…kelakar

Padahal di belakang rumah kami mana ada hutan, sawah bendang ada la… dan kak Fadzilah dah tengok sendiri… dia pun dah tak tahu nak cakap apa dah..

Rupa-rupanya bibik tu ada agenda tersendiri… 

Betullah orang tengah tu mungkin tak tahu agenda bibik tu, dan juga kak Fadzilah yang nak tolong…

Tapi, asyik terkena je… dah la kena bayar gaji mahal, makan kita kena tanggung, bilik kena sediakan, elektrik dia guna kita kena bayar, kalau pergi bercuti kena bawa la juga.. dan banyak lagi.

Moral of the story?  

Be careful with them, especially those from Medan.  They have their own agenda to achieve their dreams.  But, we are the one who'll suffer… bit by bit.

The one who really wants to work is from Jawa.  They come here for the sake of helping their family back home.

Err… why am I expressing my thinking in English?

Sabo je la...

1 comment:

  1. Mencari pinjaman akses mudah dari perusahaan yang sah pinjaman, Persetujuan Instan, Tidak ada jaminan, Low tingkat, pastikan Anda mengunjungi Racheal Hernandez Perusahaan Pinjaman karena perusahaan pinjaman yang tepat, kami menyediakan semua jenis pinjaman sebesar 2%. Jika Anda tertarik, Anda dapat menghubungi kami melalui email di: rachealhernandezloanfirm@gmail.com
    Dengan Tulus,
    Mrs. Racheal

    ReplyDelete